5 IT-banen voor een mensen-mens

8 november 2022

Ze voldoen niet aan het cliché van IT’er: Mensen die houden van (verjaardags)feestjes, gezellig met wildvreemden kletsen en niet alleen liever met mensen dan computers bezig zijn, maar mensen ook écht begrijpen. Mensenmensen zijn in IT net zo hard nodig als meer introverte mensen met een hyperfocus. Maar welke IT-beroepen passen perfect bij extraverte sociale vlinders en hoe ontdek je welk van deze banen jij leuk vindt?

Wij hebben 5 IT-banen voor je opgezocht, speciaal voor als je een mensen-mens bent!

#1, de Scrum Master

Scrum is een manier om IT-producten te maken. Er wordt gewerkt in een multidisciplinair team (met bv front-end, back-end, tester en designer) die in korte ‘zogenoemde sprints’, met een vaste lengte van één tot vier weken, werkende software of producten opleveren. In de gratis Techgrounds Guide kun je meer lezen over de scrum-methode.

De Scrum Master leidt en coacht het team. Scrum masters verzorgen de communicatie tussen de teamleden en zorgen dat het project en de sprint goed functioneren, zonder zich inhoudelijk met de IT-werkzaamheden bezig te houden. Ze hoeven in feite amper iets over IT te weten, al helpt het natuurlijk als je begrijpt hoe complex en tijdsintensief een taak is.

(Karakter)eigenschappen van een scrum master:

  • Empathisch vermogen
    Een scrum master kan goed luisteren en coachen en ziet alle teamleden. Als iemand vastloopt of ergens mee zit, is het aan de scrum master om te helpen.
  • Georganiseerde spin in het web
    De scrum master laat andere excelleren in zelfsturend werken en zorgt dat iedereen weet wat iedereen doet. Bijvoorbeeld door bij iedere scrum meeting drie vragen te stellen:
    🥇Wat heb je gedaan?
    🚀Wat ga je doen?
    ⛔️ Heb je blokkades?
  • Feedbackkanon
    We zijn dol op complimentjes, maar iedereen heeft verbetingspunten. De scrum master analyseert ieders werkproces en stuurt waar nodig op positieve wijze bij. Bij voorkeur zonder dat een teamlid huilend in de wc rent.
  • Conflictoplosser
    Waar mensen samenkomen, ontstaan conflicten. De scrum master maakt de conflicten bespreekbaar en helpt zij die het conflict hebben een oplossing te vinden.
  • Scrum master meester
    De scrum master weet de teamleden zo te enthousiasmeren voor de scrum methode, dat ze het project ook echt op de scrum manier willen uitvoeren.

 

#2, de Tech Support Medewerker

Heb je het wel eens meegemaakt? Je zit lekker achter je laptop te werken, het einde van je opdracht nadert en je bent trots op het resultaat van al je harde zwoegen. Opeens hikt je computer, loopt de hele boel vast en schiet de paniek erin, want je bent al je werk kwijt!
Met trillende vingers bel je een volslagen vreemdeling, die je kalm en vriendelijk geruststelt, de boel volledig voor je oplost en je verdwenen werk weer terug tovert.

Die redder in nood is een tech support medewerker, die via de telefoon of mail adviseert en oplost. Er is geen ander vakgebied in de IT waarbij je zo snel omgeschoold en wel aan het werk kan. In de gratis Techgrounds Guide kun je meer lezen over de werkzaamheden van een tech support medewerker.

(Karakter)eigenschappen van een tech support medewerker:

  • Positieve rots in de branding
    Laten we eerlijk zijn, de mensen die tech support bellen zijn niet altijd even aardig. Ze staan met regelmaat strak van de stress en dan haperen de social skills nog wel eens. Als jij wel begrip hebt voor een snauwer en die net zo opgewekt en vakkundig wil helpen, ben jij top tech support materiaal!
  • Leerhongerig
    Een beginnend tech support medewerker werkt in de 1e lijn en weet vaak alleen de basics waarin hij/zij support geeft. Er is een systeem waarin je alle veelvoorkomende problemen plus de oplossingen (computer uit en weer aanzetten lost verbluffend veel op) op kan zoeken. Als je het antwoord niet weet, escaleer je de vraag naar iemand in de 2e lijn, met meer ervaring. Iemand die leergierig is, kan klanten beter helpen en promoveert in no time naar de 2e lijn!
  • Analytisch vermogen
    Zo efficient mogelijk de vraag of het probleem van de klant kunnen destilleren en vlot koppelen aan een oplossing. Mensen kunnen hun problemen soms wonderlijk uitleggen en computersystemen kunnen merkwaardige bugs vertonen. Aan jou om het probleem te destilleren en de oplossing te vinden.
  • Communicatiekampioen
    Het lijkt een open deur, maar je moet wel goed kunnen luisteren. Klanten kennen de termen niet van het product dat ze gebruiken en komen met opmerkelijke synoniemen, of spreken met een zwaar accent. Aan de andere kant moet je ook in staat zijn om oplossingen helder en simpel uit te leggen. Als je meertalig bent, ben je helemaal een gewilde aanwinst voor ieder tech support team.

#3, de Data Analyst

Een data analyst verzamelt en interpreteert gegevens en komt vervolgens met adviezen om een specifiek probleem op te lossen. Veel tijd wordt besteed aan gegevensverwerking, maar het communiceren van de bevindingen is net zo belangrijk. Succesvolle data analisten behoren bij de best verdienende IT’er en zijn uitstekende communicators met een oprechte interesse in menselijk gedrag.

Je vindt data-analisten in vrijwel iedere branche, waaronder mode, zorg, onderwijs, het bedrijfsleven en de publieke sector. Als je je omschoolt heb je dus heel veel aan de in een andere branche opgedane kennis en ervaring.

(Karakter)eigenschappen van een tech support medewerker:

  • Pragmatisch
    Facts don’t have feelings. Je mening doet er niet toe bij een data analyst. Ook als de uitkomst niet zo leuk is of het tegengestelde van jouw persoonlijke mening aanwijst.Je bent gericht op de bewijsbare feiten en niets anders.
  • Accuraat
    Je streeft altijd naar nauwkeurigheid. Als je cijfers niet kloppen, kunnen er meer ontslagen vallen of kan het bedrijf een richting inslaan die niet winstgevend is. Je analyses worden door jou altijd grondig, geordend en zorgvuldig uitgevoerd.
  • Wiskundebrein
    Het IT-cliché van een wiskundebrein nodig hebben, klopt niet voor de meeste IT-beroepen, maar absoluut wel voor data analisten. Met jouw gevoel voor statistiek en wiskunde kan je optimaal bepalen welke tools je het beste kunt gebruiken om een bepaald probleem op te lossen, fouten in gegevens op te sporen en resultaten beter interpreteren.
  • Creatieve communicator
    De verzamelde en geïnterpreteerde droge feiten zijn misschien wel correct, maar als je een analyse niet kunt communiceren, heeft helemaal niemand iets aan je werk. Een dik boekwerk vol cijfers doornemen doet niemand (behalve een data analyst) voor zijn lol. Het is aan de data analyst om te bedenken hoe hij/zij de verzamelde data visueel en zo duidelijk mogelijk kan communiceren. Sterke verbale en schriftelijke skills zijn essentieel. Verschillende doelgroepen vereisen een andere presentatievorm en de data analyst past zich moeiteloos aan. Een presentatie houden voor een (grote) groep mensen vind je een eitje en data visualiseren in kaarten, grafieken en rapporten vind je een ontspannende bezigheid.

#4, de Growth Hacker

Het doel van growth hacking (ook wel growth marketing genoemd) is een onderneming laten groeien. Growth hackers zetten datagedreven experimenten op, die worden geanalyseerd en bijgestuurd, met als doel structurele groei van een bedrijf te creëren. Brainstormen om nieuwe experimenten op te zetten, die experimenten presenteren en collega’s enthousiasmeren is dagelijkse kost.

Een bekend voorbeeld is Dropbox, die een referral programma opzette als acquisitiekanaal. Gebruikers kregen 250MB extra opslagruimte voor iedereen die door hen een nieuwe Dropbox gebruiker werd. Dropbox groeide door die growth hack binnen 2 jaar van 100.000 naar 4 miljoen gebruikers.

(Karakter)eigenschappen van een growth hacker:

  • Creatief
    Creatieve mensen denken buiten alle kaders. Ze komen met ideeën die niet gangbaar zijn en juist daardoor successen kunnen veroorzaken.
  • Analytisch
    Als Growth hacker neem je successen (en mislukkingen) nooit vanzelfsprekend. Je pluist ze uit en probeert behaalde positieve resultaten te dupliceren én te laten groeien.
  • Pro actief
    Growth hackers zijn zelfsturend en zoeken constant naar verbetering, op ieder gebied. Je snapt mensen, begrijpt wat hun aandacht trekt en waardoor ze klant zouden willen worden. Als iets niet werkt, zoekt de growth hacker naar alternatieven. Dat betekent ook collega’s aanspreken en enthousiasmeren om een veilige routine te doorbreken en om dat succesvol te kunnen, moet je over behoorlijk wat mensenkennis beschikken.
  • Moed
    Faalt een idee van een growth hacker wel eens? Ja constant. En dat kan best veel geld kosten. Zijn growth hackers dan nooit bang om te falen? Ja tuurlijk wel, maar fouten zijn ook leermomenten. Moedig zijn betekent niet de afwezigheid van angsten en twijfels, maar de kracht om desondanks door te gaan.
  • Voortschrijdend leervermogen
    Wat werkt en wat gaat jouw onderneming laten groeien? Hoe trek je nieuwe klanten naar jouw onderneming? Niemand die het je van tevoren kan vertellen. Je moet in staat zijn constant bij te sturen. Een darling die niet werkt meedogenloos laten vallen en blijven schaven aan een idee waar je niet dol op bent, maar dat wel werkt.

#5, de Salesforce Consultant

Salesforce is een van de drie belangrijkste customer relationships managers (CRM) systemen. CRM én Salesforce zijn zo veelzijdig, dat het lastig is om het samen te vatten. Salesforce deskundige Jeroen Petit van Fluido legt het in dit interview duidelijker en bondiger uit dan ik kan.

(Beginnende) Salesforce Consultants implementeren en verbeteren de Salesforce-organisatie van hun klant(en), meestal begeleid door ervaren Salesforce Consultants. Simpel gezegd: je past Salesforce aan aan de wensen van je klant. Om dat goed te kunnen, moet je een goede wederzijdse verstandhouding hebben met de klant (en diens werknemers). Verder voer je tests uit, voer je datamigraties uit, schoon je gegevens op en train je gebruikers.

(Karakter)eigenschappen van een Salesforce consultant:

  • Flexibiliteit
    Je wordt vaak bij wisselende klanten ingezet om iets te verbeteren en komt met een open blik binnen in verschillende bedrijfsculturen. Nuchtere Groningers zijn heel anders dan het Gooise matras in het Mediapark. Een internationaal georiënteerde organisatie heeft een hele andere cultuur dan een lokaal opererende familieonderneming. Flexibel kunnen zijn in communicatie, om kunnen gaan met verschillende typen mensen en alle neuzen dezelfde richting op krijgen zijn daarom belangrijke eigenschappen voor een consultant.
  • Doelgerichtheid
    Het doel is altijd een tevreden klant en een goed functionerende organisatie. Hoe je dat bereikt verschilt per klant. Je hoeft geen torenhoog IQ te hebben om de kortste route naar het doel te vinden. Doorzettingsvermogen en creativiteit zijn wel essentieel om oplossingen te kunnen vinden.
  • Geduld
    Je belandt met regelmaat in een nieuwe onderneming. Dat betekent ook dealen met de weerstand die dat kan oproepen bij medewerkers. Het kan dat je door je ervaring al snel oplossingen ziet. Dat betekent niet dat je die er zomaar even doorgedrukt krijgt of dat je dat ook moet willen. Je zult veel uit moeten leggen en mensen zelf tot conclusies laten komen. Er zijn meerdere wegen naar Rome en wie weet is een methode die jou op het eerste oog minder praktisch lijkt, wél de beste oplossing binnen de onderneming die je heeft ingehuurd.
  • Netwerken en socializen
    Salesforce is een wereldwijde familie. Consultants stuiten vaak op unieke vraagstukken, maar sommige oplossingen zijn al eens uitgewerkt en opnieuw het wiel uitvinden is zonde van ieders tijd. Door te netwerken leer je (van de fouten ) van een ander en ontdek je waar je antwoorden kunt vinden. Plus het is gewoon heel gezellig, zo’n tweede familie erbij!

Als Salesforce consultant naar meer smaakt, heb ik goed nieuws! De inschrijving voor onze gratis opleiding met baangarantie is nu geopend. Volgende zomer kan jij al goed betaald aan de slag zijn als Salesforce consultant. Wil je meer weten? Bekijk de opleiding en geef je op voor de infosessie.

Meer
artikelen

Het is gelukt!

Je hebt je succesvol aangemeld voor onze nieuwsbrief.