5 nadelen van werken in IT

9 januari 2023

Uiteraard zijn wij van Techgrounds fan van IT. De werkgelegenheid, salarissen en de doorgroeimogelijkheden zijn top. Maar alles in het leven heeft naast voordelen altijd nadelen. Wij willen dat je een eerlijk beeld van IT krijgt, als je omscholing overweegt. Dus hier komen ze, de vijf grootste nadelen van werken in IT (en de oplossingen). 5 nadelen van IT

IT is niet sexy

IT is heel veel, maar sexy en spannend? 

Nee. 

Althans, anders spannend misschien.

Er kleven veel vooroordelen aan IT en IT’ers. Er zijn nogal wat mensen die denken dat IT niets voor hen, maar alleen voor saaie contactgestoorde nerds is.

Ik zou je nu graag vertellen dat dat vooroordeel absoluut onjuist is en de IT-wereld wemelt van de jonge hackende Angelina Jolie’s en Matrix-bestrijdende Keanu Reeves’es, maar helaas. De bleke hoody dragende IT’er bestaat, maar is ook weer niet de regel in IT. De realiteit? Loop een drukke winkelstraat in een grote stad in en kijk om je heen. De wereld van IT is opgebouwd uit gewone mensen die je overal om je heen ziet. Mooie en minder mooie, denkers en doeners, introverten en extraverten, mensen met en zonder diploma’s. Niet sexy en flitsend, maar ook zeker niet saai en contactgestoord dus.

Je moet altijd blijven leren

Voor de superleergierigen onder ons klinkt een leven lang leren als muziek in oren. Maar niet iedereen vindt het een fijn idee iedere week tijd in te moeten ruimen om te studeren én te onderzoeken waar je je verder in zou moeten verdiepen. Iedereen heeft een persoonlijk carrièrepad en er is geen schoolmeester die vertelt wat je moet leren en wanneer het af moet zijn. Het vergt dus ook best veel zelfdiscipline om een (goeie) IT’er te worden. Sommige mensen hebben daar helemaal geen zin in. Sommigen willen gewoon een beroep leren en zich best een beetje aanpassen, maar niet wekelijks in hun vrije tijd in beroepsliteratuur duiken. 

Als IT’er ben je nooit klaar met leren. Je moet op de hoogte blijven van de nieuwste technologie en kennis. Als je bedenkt dat de smartphone pas 15 jaar geleden op de markt is gekomen en er amper apps waren, begrijp je met wat een enorme vaart IT zich ontwikkelt. Wat je 3 jaar geleden hebt geleerd, is nu al achterhaald. Je zult jezelf dus constant bij moeten spijkeren met cursussen en relevante literatuur. Dit heeft twee aspecten:

  • Het technische aspect: je moet weten hoe je de software moet gebruiken, hoe het werkt en hoe het systeem is ingesteld. Als je dit niet weet, kun je je werk onmogelijk goed doen. 
  • De soft skills: er zijn veel zachte vaardigheden die je werk gemakkelijker maken. Skills zoals communicatie en samenwerking, team werk, leiderschap en verantwoordelijkheid. Deze zijn allemaal belangrijk als je in de IT werkt. Als je ergens nog niet zo goed in bent, is het slim de soft skills te leren.

Het werk is nooit af

Dit is een van de grootste voor- en nadelen bij de meeste IT-beroepen. Het veroorzaakt werkgelegenheid, maar werk is nooit echt af, klaar of compleet. Je kunt altijd nog een functie toevoegen, een bug oplossen of je product verbeteren. Er zal altijd iets zijn dat verbeterd kan worden en er zijn altijd nieuwe dingen te leren! 

De enorme werkgelegenheid in IT wordt veroorzaakt door de enorme stapels werk die liggen te wachten. Er is een groot tekort aan IT’ers. Veel managers zullen proberen hun werknemers aan te sporen om door te knallen. Als je niet goed bent je eigen grenzen te zien of aan te geven, loert het gevaar op burn out. 

Er zijn best veel mensen die hier niet zo goed in zijn en in hun carrière vastlopen door een burn out. Om deze reden besteedt oriëntatieprogramma Pathways aandacht aan deelnemers leren hoe en wanneer je laptop of desktop uit te zetten. Het werk is namelijk nooit af. Dat is fijn, want dat zorgt er ook voor dat je altijd werk hebt. Als je accepteert dat “afhebben” volledig los staat “van stoppen met werken, omdat de werkdag klaar is,” komt het wel goed. 

Je wordt de helpdesk van je familie

Familie en vrienden vinden je werk aan de ene kant saai en onbegrijpelijk. Aan de andere kant verwachten ze dat jij altijd een pasklaar antwoord hebt als zij een probleem met computer hebben. Heel vaak is dat ook wel zo. Het aloude: zet je computer even uit en start hem opnieuw, werkt in verbluffend veel gevallen (en als IT’er weet jij ook hoe dat komt.) Maar als ze toevallig met beroepsgebonden software werken, waar jij zelfs nog nooit van hebt gehoord, kun je ze vaak ook niet verder helpen dan de boel herstarten.

Het is natuurlijk fijn om de mensen waar je van houdt te kunnen helpen. Maar soms wil je in je vrije tijd gewoon lekker voetbal kijken of gamen, in plaats van andermans computer te repareren. 

Zitten is het nieuwe roken

Er zijn veel verschillende IT-beroepen en dit specifieke nadeel geldt natuurlijk niet voor de IT-helden die op schepen op de oceaan kilometerslange internetkabels aanleggen. (Als je meer wil weten over de fysiek actievere IT-beroepen, doe de gratis Guide!) Bij de meeste IT-beroepen ben je voornamelijk bezig met een computerscherm. De verleiding is groot om je werk dan altijd zittend te doen. En dat is foute boel. Je conditie verslechtert, de kans op overgewicht groeit.

De sleutel tot een lang, gezond leven is niet alleen afhankelijk van de lengte van je telomeren (hoewel dat ook belangrijk is). Het belangrijkste is om van je kont af te komen. Hoe? De oplossing is simpel: sta op en beweeg. Ieder uur minstens tien minuten. Dat klinkt simpel, maar het is moeilijker dan je denkt als je dat ene dingetje even af wil krijgen. Toch moet je jezelf ertoe dwingen. Bewegen helpt niet alleen bij gewichtsbeheersing, maar het helpt ook je geest leeg te maken en verhoogt je productiviteit.
(En ik besef nu dat ik tijdens het schrijven van deze blog geen moment ben opgestaan, dus ga even met de hond wandelen. Nou vooruit, eerst nog even de conclusie schrijven, maar dan ga ik echt naar buiten.)

Conclusie

Er zijn natuurlijk nog veel meer nadelen te bedenken. Als programmeur doe je vrij repetitief werk en kun je uren per dag bezig zijn met naar foutjes in je code moeten speuren. Een tech support medewerker heeft regelmatig te maken met woedende of totaal onbegrijpelijke klanten. Er zijn 151 IT-beroepen en als ik de specifieke nadelen van ieder beroep moet benoemen, dan wordt deze blog zo lang als Wikipedia.

Ieder beroep en iedere sector heeft zo zijn nadelen én zijn voordelen. Je zult zelf moeten bepalen of die voordelen voor jou opwegen tegen de nadelen.

Lees ook onze blog over hoe je een IT-opleider vindt die het best bij jou past, bekijk onze andere blog posts voor meer inzichten in de wereld van IT-heropleidingen, of abonneer je op onze nieuwsbrief via deze link.

Bedankt voor het lezen! Vergeet ons niet te volgen op Instagram, LinkedIn en Facebook (en onze andere blogposts te lezen) als je de inhoud van deze post leuk vond. 

Key takeaways

  • Imago: IT wordt soms gezien als minder ‘sexy’ en spannend, met vooroordelen over het vakgebied en de mensen die erin werken.
  • Voortdurend Leren: In IT is constant leren noodzakelijk om up-to-date te blijven, wat zelfdiscipline vereist.
  • Oneindig Werk: IT-werk is nooit echt ‘af’, wat kan leiden tot hoge werkdruk en burn-out risico.
  • Helpdeskrol: IT-professionals worden vaak de technische hulp voor vrienden en familie, wat persoonlijke tijd kan kosten.
  • Zittend Werk: Veel IT-banen vereisen langdurig zitten, wat gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.

Meer
Artikelen