Welkom bij Techgrounds Guide

IT’ers zijn wiskundige superbreinen in hoody’s, die bij hun moeder op zolder pizza-etend naar computerschermen turen en vreselijk veel geld verdienen.

Als je dat denkt, heb je het bijna helemaal mis. IT is voor en door iedereen en er zijn 50.000 vacatures, dus IT-werkgevers zitten om jou te springen. Het laatste deel van mijn vooroordeel klopt dus wel: Er valt vreselijk veel geld te verdienen in IT. Daar moet je wel wat voor doen en het allereerste is een IT-domein vinden, dat je zó leuk vindt, dat je je steeds verder wil specialiseren tot je expert bent.

Klinkt ingewikkeld? Welnee. Je zou over 3 jaar al expert kunnen zijn en over 3 uur al een goed idee kunnen hebben welk domein bij jou past. Met deze Guide.

Wat zijn domeinen?

Maar eerst: wat is zo’n IT-domein eigenlijk? We nemen als voorbeeld de festivalsector. Daarin zijn verschillende domeinen te onderscheiden. Als eerste natuurlijk het domein van de muzikanten, maar de hele festivalsector is zoveel meer. Het festivalterrein moet worden opgebouwd door het domein logistieke productie. Het podium moet ontworpen worden door het domein creatieve productie. Als er niets te eten is, hou je het geen hele dag vol, dus het domein catering met het subdomein drankverkoop zijn ook belangrijk. Iemand moet al die werknemers van al die domeinen tegelijk aan hetzelfde doel laten werken, dus laten we het domein organisatie & management niet vergeten en zonder het domein (digitale) marketing weet niemand dat dat hele festival gaat komen.

Laat dat laatste domein nou ook een domein binnen de IT zijn!

Een sector is dus opgebouwd uit verschillende domeinen, die samen het festival mogelijk maken. Zo werkt het ook bij IT: IT bestaat uit verschillende domeinen die samen de hele IT-sector vormen. Elk domein kent verschillende banen die weer verschillende takenpakketten omvatten. Alle domeinen werken in de praktijk intensief met elkaar samen en veel domeinen overlappen elkaar ook.

Wat is het verschil tussen IT en ICT?

Beide termen worden vaak door elkaar gebruikt, dus het is wel handig te weten wat beide zijn. IT is het volledige domein waarin op verschillende manieren aan software, hardware, netwerken en randapparatuur wordt gewerkt. ICT is een onderdeeltje van IT. ICT’ers richten zich op digitale apparatuur en diensten die gericht zijn op communicatie.

Hoe werkt de guide?

Nu je weet wat IT en domeinen zijn, kun je bijna met de Guide van start gaan. Met de Guide ga je heel veel leren over banen in IT, de IT-sector, welke verschillende domeinen de IT-sector in Nederland kent, welke IT en soft skills je nodig hebt en welke technologieën en tools belangrijk zijn voor elk IT-domein. Het doel? Aan het eind van deze tekst weet jij welke IT-domeinen er allemaal zijn én welk(e) domein(en) (met bijbehorende banen, tools & technologieën) jij leuk genoeg vindt, om je verder in te verdiepen.

De Techgrounds Guide bestaat uit twaalf onderdelen. Het eerste onderdeel is deze introductie en het laatste onderdeel is een afsluiting met wat handige tips. De overige 10 onderdelen zijn gebaseerd op de IT-domeinen die Techgrounds heeft vastgesteld.

Iedere domeinbeschrijving is op dezelfde manier opgebouwd:

T-shaped professional

De term T-shape wordt veel gebruikt in de IT-wereld. T-shaped professionals worden gezien als betere werknemers dan de ‘I-shaped professional’. Een I-shaped professional is expert op één enkel gebied, maar heeft geen basiskennis van vakgebieden die dicht bij zijn of haar expertise staan. Vandaar de I: de professional is enkel in zijn/haar expertise expert en kundig.

Bij de T-shaped professional is dat anders. Deze werknemer heeft brede kennis van meerdere onderwerpen en is expert op een aantal specifieke thema’s. De T-shaped professional is daarom beter inzetbaar in teams.

De T-Shaped professional

Bij de T-shaped komen ook de termen soft- & hard skills vaak voor. Hard skills zijn vaardigheden die na “oefening baart kunst” goed onder te knie te krijgen zijn. Om een paar voorbeelden te noemen: autorijden, lezen, schrijven en het gebruiken van bepaalde software of apps. Softskills zijn minder goed te leren door oefening, omdat ze te maken hebben met je (inter)persoonlijke skills zoals: netwerken, communiceren, luisteren, overtuigingskracht, samenwerken en empathie.

Dus waarin verschilt de T-shaped professional met de I-shaped professional? Een T-shaped professional heeft naast zijn/haar ontwikkelde hard skills ook ontwikkelde soft skills wat hem/haar beter in staat maakt om binnen een bedrijf te functioneren. Naast de softskills heeft een T-shaped professional ook enige basiskennis van andere vakgebieden. Daar hoeft de professional geen expert in te zijn zoals in het eigen vakgebied, maar voldoende om mee te kunnen denken met problemen van andere afdelingen. De T-shaped professional is dus flexibeler en breder inzetbaar dan de I-shaped professional.

Bekijk de volgende video van Roos van TekkieWorden: Wat is T-shaped en waarom is het belangrijk?

Tips

  • Houd pen en papier bij de hand of maak digitale notities, want dan heb je aan het eind van deze training een mooi document samengesteld waaruit je kan opmaken welke richting in IT bij jou past

  • Kom je een IT-term tegen die je niet kent? Google de term en schrijf het op!

  • Door interessante filmpjes in een Youtube playlist op te slaan, kun je ze terugkijken als je er even geen tijd voor hebt of als je iets interessants tegenkomt voor later. Abonneer je ook op Youtubers met een kanaal over het domein dat je leuk vindt. 

  • Ook interessante links naar artikelen kan je opslaan als bladwijzer in je browser.

Inhoudsopgave

Growth Hacking en Digital Marketing

Nieuwe klanten aantrekken én betrokken houden bij een product of dienst.

CRM Deployment

Relatie met klanten, leveranciers en collega’s beheren en uitbouwen.

Digital Design en UX Design

Website design gebaseerd op visuele voorkeuren, of op basis van onderzoek, data-analyse en testresultaten.

Software Development

Het bedenken, programmeren, onderhouden en aanpassen van software.

Data & Data intelligence

Hoe wordt data opgeslagen, verzameld en geïnterpreteerd?

DevOps & Cloud Technology

Cloud Technology is via het internet beschikken over hardware, software en gegevens elders.

Tech & Systems support

Gebruikers van computers en systemen helpen bij problemen, meestal via telefoon.

Network Technology & Engineering

Het ontwerpen, (fysiek) aanleggen en gebruiken van computernetwerken (zoals het internet).

Information Security & Cyber Security

Cyberboeven tegenhouden, vangen en de door hen veroorzaakte chaos opruimen.

IT Strategy and Management

Strategische IT-doelen behalen en management van IT-projecten.

Growth Hacking en Digital Marketing

Hoi! Ik heb hier een dinges. Geef me je geld en dan stuur ik hem misschien een keertje op.

Je kunt duidelijk zien dat ik geen Marketing of Growth Hacking opleiding heb gedaan, want geen mens die mijn dinges nu wil kopen. Ben jij wél gemotiveerd om anderen te enthousiasmeren voor producten of diensten, dan is Digitale Marketing of Growth Hacking misschien wel hét IT-domein waarin jij je als een vis in het water gaat voelen.

Lezen

Digitale Marketing en Growth Hacking zijn twee verschillende vakgebieden waarbij het overkoepelende doel is om anderen te enthousiasmeren voor een product of dienst.

Digitale Marketing

Digitale Marketing is elke vorm van marketing/communicatie die online wordt geuit door een onderneming of instelling.

Marketing is een oeroud beroep. Zodra mensen goederen gingen verkopen, gingen ze die ook bij hun klanten aanprijzen. Een groot voordeel hiervan is dat Marketing een duurzame fundering heeft. Er zullen altijd marketeers nodig zijn. 

Growth Hacking

Bij Growth Hacking worden datagedreven experimenten opgezet én geanalyseerd met als doel structurele groei van een bedrijf te creëren. 

Growth Hacking staat nog in de kinderschoenen. In 2010 schreef ondernemer Sean Ellis [link naar blog:  https://www.seanellis.me/blog.html] een blogpost waarin de term Growth Hacker voor het eerst werd genoemd. Een voordeel daarvan is dat jij pionier op het gebied van Growth Hacking kunt worden en de vorm en richting van het hele vakgebied zou kunnen gaan bepalen. Best een leuke uitdaging, toch?

We kunnen de vakgebieden binnen Digitale Marketing en Growth Hacking in drie velden samenvatten

Creativiteit

Beide vakgebieden vereisen een creatieve én commerciële geest. Taaltalenten en beeldend kunstenaars met een focus op doelgroepen zijn uitermate geschikt om zich in korte tijd naar het marketinggebied om te scholen.

Communicatie

Bij beide vakgebieden is communicatie de kern. Wat is de boodschap en hoe breng je die zó over, dat mensen overgaan tot een gewenste actie. Dit vereist veel empathisch vermogen. Je moet je immers goed kunnen inleven in wat jouw potentiële klant wil en waardeert. Oprechte interesse in human behaviour en psychologie is een vereiste.   

Datagedreven

“Facts or it didn’t happen.” Dat is het credo van de Growth Hackers. Met data als munitie en slimme tooling als wapens, zetten zij zich met hun constante growth mindset in om de prestaties van marketingcampagnes en omzet van bedrijven te verbeteren.

Kijken

Bekijk deze video waarin Roos van Techgrounds TekkieWorden met Growth Hacker Niels bespreekt wat dit werkveld precies inhoudt.

In deze video waarin Ninke vertelt over hoe haar carrière als Growth Hacker is verlopen.

Oriënteren

Nu je de essentie van Growth Hacking en digitale marketing begrijpt, gaan we een stapje verder. Welke banen zijn er in dit domein te vinden?

Techgrounds heeft een aantal IT-banen op het gebied van Growth Hacking & Digital Marketing voor je verzameld

Bonus

Digitale Marketing is elke vorm van marketing/communicatie die online wordt geuit. “Marketing has always been about connecting with your audience in the right place and at the right time. Today, that means you need to meet them where they are already spending time: on the internet.”  (uit: The Who, what, why, & how of Digital Marketing

In deze video worden de termen ‘Growth Hacking’ en ‘Data & Product-driven Marketing’ uitgelegd door expert David Arnoux.

CRM Deployment

Je hebt vorige maand iets heel duurs gekocht, dat nu al kapot is. Je belt naar de webwinkel, legt je probleem uit en de persoon aan de andere kant zegt: “Ja hoe moet ik nou weten of je  wel eens wat bij ons gekocht hebt?”

Twee Opties: Of ze hebben een (ernstig) personeelsprobleem, of geen CRM systeem.

Lezen

CRM staat voor Customer Relations Management. CRM ondersteunt diverse processen, die gerelateerd zijn aan klanten, leveranciers en/of collega’s. Met CRM worden deze processen binnen een organisatie efficiënter, effectiever, en/of klantgerichter. 

Dat klinkt nogal vaag. Laten we het proces rondom klanten als voorbeeld nemen: Een CRM kan elk bedrijfsproces waar klantinteractie plaatsvindt optimaliseren, zoals sales, klantenservice en marketing.

Optimale klantrelaties en een goed beheer daarvan zijn bepalend voor klanttevredenheid, klantrendement en loyaliteit. CRM levert veel data op over relaties. Met deze data kunnen verkoopprocessen geoptimaliseerd worden. 

Bij de toepassing en uitvoering van CRM worden veel verschillende CRM software systemen gebruikt. Deze verschillen per sector of bedrijfstak. Een ziekenhuis maakt vaak gebruik van andere CRM systemen dan een webwinkel of een vliegtuigmaatschappij. Ook maken kleine organisaties vaak gebruik van andere CRM aanbieders dan grotere organisaties. 

Bekijk de website van ICT informatiecentrum voor een breder begrip van CRM.  

Nu je beter begrijpt wat CRM inhoudt, kun je diverse software leveranciers verkennen via deze link.

Als IT’er in CRM kun je een rol hebben in een van de volgende drie velden

Ontwerpen

Functionele én gebruiksvriendelijke software te bedenken voor ieder vakgebied dat daar behoefte aan heeft.

Ontwikkelen

Die ontworpen software moet vervolgens wel gemaakt worden door ontwerpers en softwareontwikkelaars.     

Uitvoering

 *Binnen een bedrijf kiest iemand welk CRM systeem passend is voor de bedrijfsvoering.

* Het gekozen systeem implementeren, zodat alle relevante werknemers het kunnen gebruiken. 

 *Het systeem beheren, onderhouden en aanpassen.

Kijken

Bekijk deze video over de 4 grootste voordelen van een CRM-systeem.

Een simpel voorbeeld van een CRM-systeem

Oriënteren

In de wereld van CRM-systemen zijn enorm veel banen te onderscheiden. We hebben een aantal banen voor je op een rijtje gezet

Bonus

Klik hier voor de de top 10 CRM software providers

Digital Design en UX Design

Weet je nog, computers, veertig jaar geleden? Een muis bestond nog niet, dus je moest commando’s intypen op een zwart scherm met groene letters.

Zo zou het scherm waar je nu naar kijkt er nog steeds uitzien zonder Digital Design.

Lezen

Digital Design is een discipline in de grafische vormgeving en bepaalt de vorm, het uiterlijk en de functie van websites, social media, e-mails, apps, games en alle andere digitale toepassingen. Het laat de digitale wereld tot leven komen. 

Het is een relatief jong discipline, dat blijft groeien naarmate er meer mogelijkheden en online platforms ontstaan. Dankzij Digital Design blijf je doorscrollen op Instagram, bestel je met een paar overzichtelijke kliks een Uber en regel je je bankzaken snel op je telefoon. Goed Digital Design is mooi, logisch en makkelijk.

Veel mensen denken dat design enkel gaat over het uiterlijk van een digitale toepassing. Dat is niet waar. Digital Design gaat in veel grotere maten juist over hoe een app of website werkt. In de woorden van de co-founder van Apple, Steve Jobs:

“Most people make the mistake of thinking design is what it looks like. People think it’s this veneer – that the designers are handed this box and told, “Make it look good!” That’s not what we think design is. It’s not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”

Design moet dus goed werken. Als gebruikers moeten zoeken naar aanmeld-knoppen, niet goed kunnen doorscrollen, niet snappen waar de home-knop op een website zit, of te lange en ingewikkelde aanmeldformulieren in moeten vullen, dan haken ze af. Dat willen we natuurlijk voorkomen.

Twee belangrijke beroepen in Digital Design zijn UX en UI design. UX staat voor User Experience, oftewel de gebruikerservaring. UI staat voor User Interface, wat gebruikersomgeving betekent. De functietitels schelen één lettertje, maar zijn totaal verschillend en er zijn heel veel (verwarrende) definities. Wat het verschil is tussen UX en UI design leggen we hieronder uit:

Het gehele designproces in vijf stappen

Research

De UX designer bijt de spits af. Hij/zij krijgt in dit voorbeeld de opdracht om een website te maken voor bedrijf X en onderzoekt het product of de dienst uitvoerig. De gebruikers en hun doelen of frustraties worden bepaald. Er wordt uitvoerig onderzocht hoe de gebruikers het product of de service gaan gebruiken.

Brainstorm

De bevindingen van alle research worden door de UX designer verzameld en vertaald naar een user flow (=hoe de gebruiker optimaal door de website kan navigeren) en een wireframe (= een visuele gids die het skelet van een website weergeeft).

UI Design

De UX designer geeft de wireframe door aan de UI designer, die de wireframe omzet tot een visueel prototype. De UI designer bepaalt onder andere de typografie, kleuren, iconen, foto’s en illustraties en zorgt ervoor dat de website er zowel op laptop als telefoon mooi uitziet. Zodra het visuele prototype er is, is de UI designer klaar. De UX designer gaat nog verder door in het proces.

Implementatie

Het visuele prototype van de UI designer wordt door frontend en backend developers omgezet in een werkende website, zoals wij hem gaan gebruiken. Als zij klaar zijn, gaat de website live het internet op.

Analyse

Zodra de website live gaat, observeert de UX designer hoe de website in het echt voor de gebruikers functioneert. Hoeveel tijd besteden ze op welke pagina. Waar klikken ze op. Kunnen ze de website überhaupt vinden en wordt het product gekocht. Er kunnen oa ook split tests gedaan worden, waarbij 2 versies van dezelfde site in gebruik worden vergeleken. De UX designer gaat met de bevindingen van de analyse terug naar de brainstormfase. Die  resulteert weer in nieuwe opdrachten voor de UI-designer en de frontend en backend developers. Dit proces van analyseren, brainstorm en aanpassen blijft doorgaan zo lang de website live is.

Oriënteren

We hebben een lijst samengesteld met de meest gevraagde banen binnen het domein Digital Design. Deze lijst is een indicatie van het type banen binnen dit domein en dus uiteraard niet volledig.

Kijken

Wat is UX design en wat doet een UX designer

Interview met UX designer Thecla

Bonus

Lees dit artikel waarin goed wordt beschreven welke 15 skills je nodig hebt als je aan de slag wil binnen het domein van Digital Design. 

Uitleg wat wireframes zijn

Bijna elke baan binnen het domein Digital Design vraagt om enige kennis van Adobe Illustrator. Een zeer belangrijk tool dus. In deze YouTube-tutorial (3 uur) vertelt Dan, een gecertificeerde Illustrator instructeur, alles wat je moet weten over Adobe Illustrator.

Software Development

Zeg eens heel eerlijk: Kan jij nog een volledige dag doorkomen zonder het werk van softwareontwikkelaars te gebruiken?

Aangezien je deze tekst nu leest, vandaag in ieder geval niet!

Lezen

Computers, tablets en smartphones kunnen helemaal niks zonder software en steeds meer koelkasten, auto’s, thermostaten, rookmelders, beveiligingscamera’s, stofzuigers en nog veel meer worden draaiende gehouden met software. Software is overal en alle software wordt gemaakt door teams van IT-ers binnen het domein Software Development.

Een belangrijk onderdeel van software development is programmeren, ook wel coderen genoemd. Veel mensen denken dat je een wiskundig superbrein moet zijn om te kunnen coderen, maar het heeft niets met wiskunde te maken. De codes zijn talen en iedereen die na de middelbare school kan communiceren in het Duits of Frans, kan programmeertalen leren. Computers zijn namelijk domme dingen en hun grammatica en woordenschat is véél beperkter en simpeler (dus niet eindeloos werkwoordvervoegingen of naamvallen stampen).

Er zijn verschillende programmeertalen waarmee je verschillende soorten software kunt ontwikkelen. In zo’n taal worden simpele opdrachten gegeven, die de computer in een door de programmeur bepaalde vaste volgorde uit moet voeren.

Als je bijvoorbeeld op deze link klikt (nee heel even wachten), heeft onze software ontwikkelaar (Hoi Simay!) daar code voor geschreven. Door die regels code van Simay weet jouw computer, telefoon of tablet dat er een nieuw venster geopend moet worden. In dat nieuwe venster moet het internet verbinding maken met de pagina van een geweldige en gratis opleiding van Techgrounds Academy. (Oké, nu mag je klikken, maar kom je straks wel terug? We hebben nog veel meer uit te leggen over software development…)

[Link in bovenstaande alinea naar Techgrounds academy opleiding voor software developer]

We kunnen software in vier typen onderverdelen

Systeemsoftware

Dit omvat kernfunctionaliteiten zoals Operating Systems (besturingssystemen zoals: Windows, MacOs, Linux etc).

Programmeersoftware

De software waarmee programmeurs code kunnen schrijven; text editors, IDE’s (Integrated Development Environment), compilers, linkers, debuggers, en andere tools.

Applicatiesoftware (apps)

Deze software helpt gebruikers om specifieke taken uit te voeren. Denk aan mediaspelers, veiligheidsprogramma’s en databeheersystemen.

Embedded Software

Software waarmee je machines en apparaten kunt besturen die niet worden beschouwd als computers. Bijvoorbeeld: telecommunicatienetwerken, auto’s, industriële robots etc. Deze apparaten kunnen met elkaar verbonden worden als onderdeel van de Internet Of Things.

Kijken

Bekijk deze video waarin Roos van Techgrounds TekkieWorden met Growth Hacker Niels bespreekt wat dit werkveld precies inhoudt.

Programmeren is een secuur werkje, want als je instructie ook maar een klein beetje onduidelijk is, doet een computer niet wat je wil. Youtuber Josh Darnit heeft een hilarisch filmpje gemaakt om te illustreren hoe dom een computer is en hoe gedetailleerd een programmeur moet coderen:

De Software Development Life Cycle (SDLC) is een proces dat 7 verschillende software development fasen onderscheidt: De SDLC wordt in deze video goed uitgelegd.

Oriënteren

Nu je wat basiskennis hebt opgedaan over software development, gaan we in deze unit een stapje verder: welke banen horen er binnen dit domein en wat voor rol spelen zij binnen het ontwikkelteam? Met alle banen op een rijtje kun je er lekker op los gaan Googlen en zelf op ontdekkingsreis gaan naar de functie die jou het meest aanspreekt.

Bonus

Ouder dan 30 jaar en overweeg je een carriereswitch? Bekijk deze video

Programmeertalen zijn dus de talen die computers “spreken”. Om ervoor te zorgen dat de computer de code kan begrijpen, zijn er compilers ontwikkeld die de programmeertaal omzet in machinetaal zodat het leesbaar is voor de computer. Wil je hier meer over weten? Google op de volgende trefwoorden: machinetaal, compilers, hoge- en lage programmeertalen.

Data & Data intelligence

Mag ik jou nachts wakker maken voor een gezellig potje statistiek en word je acuut vrolijk als je je mag uitleven met Excel? Heb je ook nog een klein wiskundeknobbeltje?

Dan is dit misschien wel jouw domein!.

Lezen

Data is het nieuwe goud en platforms zoals Facebook hebben stiekem als primaire doel data van al haar gebruikers verzamelen, om die data voor veel knaken door te verkopen. 

Maar waarom?

Een organisatie kan patronen en trends observeren, evalueren en aan de hand daarvan voorspellen door gegevens te verzamelen en catalogiseren. Aan de hand van bewezen zich herhalende patronen, kunnen geïnformeerde beslissingen genomen worden.

Een simpel voorbeeld. Stel ik heb een ijsjeskraam. Dan is het handig om te weten wanneer en waar ik de meeste ijsjes verkoop. Als ik iedere verkoop én alle relevante omstandigheden rond die verkopen noteer, zal ik ontdekken dat ik op een stralende warme zomermiddag in een stadspark meer verkoop, dan als ik tijdens onweer ‘s nachts ergens in een verlaten bos ga staan met mijn kraam. Aan de hand van verzamelde data kan ik mijn voorraad, locatie en werktijden aanpassen.

Met alleen gegevens verzamelen ben je er natuurlijk nog niet. Data Intelligence gaat over het omzetten van data in bruikbare informatie. Informatie is kennis, en kennis is waarde. Een belangrijk onderdeel binnen het domein Data Analytics is Business Intelligence:  “If business intelligence is the decision making phase, then data analytics is the process of asking questions.” (Bron: onbekend)  

Het hebben van een T-shaped profiel is -zoals je inmiddels weet- erg belangrijk in de IT. In dit artikel wordt uitgelegd waarom dit ook belangrijk is voor banen in het Data-domein. De auteur noemt ook een hele hoop tools & technologieën die je nodig hebt bij data-gerelateerde banen.

In dit artikel van Digital Power krijg je een introductie in data en specifiek over het nut en de noodzaak van Data Analytics.

Als je bovenstaand artikel hebt gelezen, weet je inmiddels dat het domein Data Intelligence best een complex domein is voor mensen die geen IT-ervaring en IT-kennis hebben. Dit komt omdat er bepaalde kennis wordt gevraagd die je niet meteen in één bootcamp van 1 maand kan leren, zoals machine learning en statistiek. Waar sommigen zich laten afschrikken van programmeren en denken dat dat ingewikkeld is, is data intelligence echt wel voor de wiskundige superbreinen onder ons. Ga dus goed bij jezelf na of dit domein bij je zou passen of niet. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb ik aanleg voor wiskunde en statistiek?
  • Heb ik een probleemoplossend vermogen?
  • Ben ik bereid om in ieder geval 1 programmeertaal te leren en me te verdiepen in concepten als machine learning?

We kunnen de motieven om data te verzamelen in vier velden samenvatten

Prestatie-analyse

[Uitklap] Data verzamelen om te zien hoe een organisatie presteert.

Doelgroepanalyse

Data verzamelen om doelgroepen beter te leren begrijpen.

Beleidsbepaling

Data verzamelen om te gebruiken als input voor beleid.

Toekomstvoorspellingen

Data verzamelen om te anticiperen op de toekomst.

Kijken

Wat is  data science? Roos legt het uit:

Wiskundige concepten in de data science.

Bekijk dit filmpje over de belangrijke skills van een data-analist.

Benieuwd hoe data wordt gebruikt in de mode-industrie?

Laat je eens inspireren door deze video van opleider Growth Tribe waarin je een toelichting krijgt op Data Visualisatie, ‘Data Visualisation | How to Analyse and Effectively Communicate Your Data’. Overigens is het aan te raden je te abonneren op hun youtube kanaal omdat ze regelmatig gratis video’s plaatsen over digitale vaardigheden zoals Growth Hacking, Data Analytics, AI en het ontwikkelen van een Growth Mindset.

Oriënteren

We hebben een lijst samengesteld met veel gevraagde banen binnen het domein Data & Data Intelligence. Deze lijst is een indicatie van het type banen binnen dit domein en dus uiteraard niet volledig

Bonus

Een mooie omschrijving van de verschillen en overeenkomsten tussen Business Intelligence en Data Analytic: dit artikel:  “What Are Business Intelligence and Data Analytics?”

Hoe je kunt starten in de data analyse? Lees hier verder. En je kan zelfs een data analyse uitvoeren door de stappen te volgen. 

In het data-domein is de programmeertaal R ook van groot belang. Heb je zin om meer tijd aan deze trail te besteden? Kijk dan eens naar deze online cursus van R Programming, op het leerplatform Udemy. Maar je kan natuurlijk ook Coursera of elk ander leerplatform gebruiken.

Tip: bij veel van vacatures in dit domein is het beheersen van de programmeertaal Python gewenst en soms zelfs vereist. Maar wat is Python eigenlijk en is het makkelijk aan te leren? In de ‘beginners Guide to Data Analysis & Python is het goed verwoord: ‘A data analyst uses programming tools to mine large amounts of complex data, and find relevant information from this data. In short, an analyst is someone who derives meaning from messy data. A data analyst needs to have skills in the following areas, in order to be useful in the workplace: Domain Expertise, Programming Skills, Statistics, Visualization Skills, Storytelling

Als je wil solliciteren op het gebied van data, dan is de kans groot dat je moet om kunnen gaan met programmeertaal SQL. Het goede nieuws?  Het leren van SQL vinden de meeste mensen niet zo lastig! Kijk deze video waarin SQL in 10 minuten wordt uitgelegd en bekijk daarna deze website [ https://www.w3resource.com/sql-exercises/ ] om zelf te kunnen oefenen met SQL. Het leren van SQL is een mooie eerste stap om dieper kennis te maken met data en databases. 

Hoe nu verder?

Pathways

Wil je praktische ervaring opdoen met diverse IT onderwerpen en ervaren welk IT-domein, IT-beroep én welke IT-opleiding het best bij jou past?

Academy

Weet je al welke IT-opleiding je wil doen en is dat een Academy-opleiding mét baangarantie?

DevOps & Cloud Technology

Ik hoor je denken: “Ja helahola Techgrounds! Die Guide van jullie behandelt toch steeds één domein per keer. Waarom hebben jullie de domeinen DevOps en Cloud samengevoegd?”

Hele goeie vraag lieve Guider. Het antwoord komt eraan!

Lezen

DevOps

De term DevOps is een samentrekking van de twee woorden “Development” (ontwikkeling) en “Operations” (beheer). Lang geleden, toen Britney Spears nog jong was, leefden software ontwikkelaars en -beheerders ieder op hun eigen eilandjes en mopperden ze vooral veel op elkaar. De Belgen zagen dat, vonden het pure waanzin en brachten de developers en operators bij elkaar door DevOps dagen te organiseren. Wat een feestje al niet kan veroorzaken! Vanaf toen gingen ontwikkelaars en beheerders samen multidisciplinaire teams vormen die ontwikkeling en beheer op elkaar afstemmen.

Dus lang leve de Belgen!

DevOps (teams) zijn verantwoordelijk voor de hele lifecycle van een applicatie. Dat is dus ontwikkelen, testen, deployen EN onderhouden. Dus niet meer de developer ontwikkelt een programma en de beheerder moet maar zien wat hij ermee doet. DevOps vormen samen een team dat in vroegere stadia problemen test, ondervangt en oplost. Er wordt samen vanuit verschillende disciplines stilgestaan bij het gebruik van de software en het management van de infrastructuur. 

DevOps is dus niet een programmeermethode, maar een werkmethodiek.

Het doel van DevOps is om een proces (methodiek, toepassing levenscyclus) in te zetten waar DevOps engineers met een korte ontwikkelingscyclus nieuwe code, software of producten publiceren met kortere feedback loops. Hoe vaker je een (kleine) release doet, hoe sneller je feedback kan krijgen. Zo verspil je niet 3 maanden aan het ontwikkelen van een feature die niet werkt, of waar niemand op zit te wachten. Hoe korter de ontwikkelingscyclus van een applicatie of software, des te eerder het op de markt terecht kan komen. Hierdoor is DevOps niet alleen een werkmethodiek voor de betrokken, maar ook gedeelte van hun mindset en werkcultuur. 

DevOps & Cloud

Zoals jullie weten, gaat deze module niet alleen over DevOps, maar ook over Cloud technology. Het uitgangspunt van Cloud Technology is dat de belangrijkste IT-taken plaatsvinden op een ander apparaat dan de computer waarop de gebruiker werkt. Bovendien staat dat andere apparaat meestal ook op een heel andere locatie. Gegevens worden opgeslagen en verwerkt door externe servers (ook wel cloud servers genoemd). De volledige infrastructuur (datacenters, servers, routers, kabels etc.) worden beheerd door een provider (Azure, AWS, GCP etc.). Daardoor kunnen IT’ers zich richten op de applicatie in plaats van het beheren van datacenters. Bedrijven die voor cloudservices kiezen, doen dat met name vanwege de flexibiliteit, operationele-kostenbesparing en schaalbaarheid. 

Dus waarom DevOps en Cloud Technologies in één module? Microsoft beschrijft de relatie tussen DevOps en de Cloud als volgt: ‘Overstappen op de Cloud heeft de manier waarop teams applicaties bouwen, implementeren en gebruiken volledig getransformeerd. Samen met de overstap op DevOps hebben teams nu een betere kans om hun werkwijzen en klantenservice te verbeteren.

Microsoft zelf biedt daarom veel Cloud tools aan die DevOps Engineers kunnen gebruiken. Denk aan tools en technologieën zoals GitHub, Azure Pipelines en Azure Kubernetes Service. Wil je daar meer over weten? Lees dan eens verder op deze pagina ‘DevOps oplossingen in Azure’. Maar Microsoft Azure is natuurlijk niet de enige DevOps technology! Kijk bijvoorbeeld ook naar AWS DevOps technologieën. 

Cloud Technologies

Nu je goed begrijpt wat DevOps inhoudt en hoe dit zich verhoudt tot de Cloud, kunnen we iets dieper ingaan op wat Cloud Technologies betekenen: 

‘Serverless Computing, Elastic Computing, Vertical Cloud Computing’, zomaar een paar begrippen die je misschien nu nog weinig zeggen. Deze termen horen bij Cloud Technologieën. Je hebt er misschien wel eens over gehoord. Zoals je je foto’s van je telefoon waarschijnlijk ook in ‘de cloud’ van Google Android of Apple bewaart. De bestanden staan niet op je toestel maar ergens ‘in de cloud’.

De meeste mensen kunnen hun foto’s nog wel op een harde schijf bewaren. Cloud Technologies zijn vooral relevant voor (grote) bedrijven: 

*Waar ga ik mijn website hosten?

*Waar kan ik mijn 1.3 miljard datapunten over het wereldwijde wegnetwerk opslaan, zodat mijn auto’s beter zelfstandig kunnen rijden? (Tesla)

*Waar haal ik de rekenkracht vandaan om, elke keer als iemand inlogt, nieuwe persoonlijke suggesties voor series te doen? (Netflix)

* Hoe zorg ik dat klanten veilig en makkelijk betalingen kunnen doen? (ABN/Rabobank/etc.).

Cloud is dus veel meer dan alleen data opslaan. 

‘Bij ‘Cloud computing‘ staat de ‘cloud’ voor een netwerk van servers. Simpel gezegd: in plaats van op je eigen computer te werken, werk je via het internet of een ander netwerk op servers die zich elders bevinden. Hierbij vindt het woord ‘cloud’ zijn oorsprong bij de octrooiaanvragen uit de negentiger jaren: daar werd het internet weergegeven als een wolk – een cloud dus’. – Uit: Cloud Computing, wat kan het voor jou betekenen? In dit overzichtelijke artikel krijg je een introductie in ‘de Cloud’. 

Doordat alle software, platforms en gegevens op de servers worden gehost, houden werkcomputers meer geheugen en rekenkracht over. Gebruikers hebben veilige toegang tot de cloud services, met inloggegevens die ze van hun Cloud Computing aanbieder hebben gekregen. Ze hebben altijd en overal toegang met als enige voorwaarde is dat er internettoegang is. Sommige bedrijven hebben zelf een Cloud infrastructuur ingericht voor alle gegevens van hun gebruikers, zoals Google en Apple. Dat neemt niet weg dat een Cloud ook uit een groepje computers kan bestaan. Wij kennen dan ook de openbare en niet-openbare cloud. Deze kunnen door het bedrijf zelf of door een externe partij gehost worden. Als we het in de volksmond over “de Cloud” hebben, bedoelen we feitelijk de public of openbare Cloud.

Lees dit artikel van Computable om de relatie tussen DevOps en de Cloud goed te begrijpen.

Kijken

Leer meer over DevOps engineers met Sosa. Zij is DevOps engineer en vertelt over haar werk in deze video: ‘My Life as a DevOps engineer’. Op haar kanaal heeft ze trouwens meerdere video’s, ook bijvoorbeeld hoe je kan beginnen als een DevOps Engineer. Aanrader om te kijken!

Als je in de cloud wil duiken en je laat omscholen, begin je als junior cloud operator

Oriënteren

Binnen het DevOps & Cloud domein zijn veel (instap)banen in de IT te vinden. Wij hebben er een paar op een rijtje gezet

Bonus

DevOps super duidelijk uitgelegd:

Cloud Computing in 6 minuten:

Tech & System support

Heb je het wel eens meegemaakt? Je zit lekker achter je laptop te werken, het einde van je opdracht nadert en je bent trots op het resultaat van al je harde zwoegen.

Opeens hikt je computer, loopt de hele boel vast en schiet de paniek erin, want je bent al je werk kwijt!

Met trillende vingers bel je een volslagen vreemdeling, die je kalm en vriendelijk geruststelt, de boel volledig voor je oplost en je verdwenen werk weer terug tovert.

Serieus, vroeger gaven ze zulke helden een harnas en een wit paard. 

En het leukste? Over vier weken kan jij er ook eentje zijn!

Lezen

Tech Support kun je grofweg verdelen in:

IT-Beheer en Technische Ondersteuning.

Beide onderdelen zijn zowel intern (dus binnen een organisatie) als extern (naar klanten of gebruikers) van groot belang. 

IT-beheer

Hoe afhankelijk we zijn van (bedrijfs-)software, werkende hardware of netwerken die operationeel zijn, merken we vaak pas als er storingen zijn. Ineens kunnen we niet meer internetbankieren, geen mails meer versturen of video-calls inplannen. 

IT-beheer is erop gericht deze storingen te voorkomen, beschikbaarheid te garanderen, alle IT-oplossingen optimaal te laten functioneren en tijdig te signaleren wanneer onderhoud of vernieuwing van applicaties of de IT-infrastructuur noodzakelijk is. In de definitie van IT-beheer wordt normaliter onderscheid gemaakt in functioneel beheer, applicatiebeheer en technisch beheer. Lees meer over dit onderscheid in dit artikel

Als IT-beheerder ben je dus verantwoordelijk voor het beheer en het gebruik van netwerken, computers, printers, faxen en telefoons. Je zorgt ervoor dat alle systemen in het bedrijf goed werken. Deze taak was al heel belangrijk, maar wordt komende jaren nog essentiëler, naarmate organisaties (en de gehele samenleving!) steeds verder digitaliseren. 

Technische ondersteuning 

Dit kan zowel slaan op interne technische ondersteuning als externe technische ondersteuning. 

Een voorbeeld: als je werkt voor een overheidsinstelling, is de kans groot dat je gebruik maakt van een intranet (privé-netwerk). Stel dat je thuis werkt en je hebt op een dag geen toegang meer tot dit intranet. Dan kan je interne technische ondersteuning aanvragen. Zij hebben de mogelijkheid om je scherm van afstand over te nemen en te onderzoeken waar het probleem ligt. 

Vaak ligt de focus op het zo snel en efficiënt oplossen van het probleem, zodat je weer snel aan het werk kan. Technische ondersteuning kan natuurlijk ook voor klanten of gebruikers van bepaalde diensten plaatsvinden. Als je bijvoorbeeld problemen hebt met downloaden van documenten uit Dropbox (cloud storage), kan je om externe technische ondersteuning van Dropbox vragen. 

Wanneer je werkt op een technische helpdesk ben je hét aanspreekpunt in het geval van problemen met hardware (printers, computers, routers etc.), webapplicaties, tools, inlogschermen et cetera. 

Technische ondersteuning wordt meestal geleverd via telefoon, e-mail, chat of met behulp van speciale software of software-extensies die de gebruiker kan gebruiken om rechtstreeks contact op te nemen met de technische ondersteuning. Bij sommige bedrijven werk je op locatie om zo snel mogelijk zaken te verhelpen of door te spelen naar specialisten. Bij andere bedrijven zijn er volop mogelijkheden zijn om op afstand te werken. Wat dacht je van werken op een Thais strand of in de groene Schotse Hooglanden? (Of natuurlijk met je hoody in de kelder van je moeder.) Technische ondersteuning is ook dé startersbaan in de IT, waarin je kennis en ervaring kunt opdoen om door te groeien naar de IT-baan van jouw dromen. 

Er zijn vijf stappen in technische ondersteuning

Pre-support

Dit onderdeel van technische ondersteuning komt eigenlijk neer op het zelf googelen van het probleem. Lukt het niet om bijvoorbeeld een PDF-bestand te downloaden? Dan is vaak de eerste stap om het te Googlen. Vaak staat de oplossing tussen de eerste vijf hits op Google.

Self-service

Dit onderdeel van technische ondersteuning komt het vaakst voor via de FAQ (frequently asked questions) oftewel het kopje ‘veelgestelde vragen’ op websites of applicaties. Soms bieden organisaties ook bepaalde vraag-fora aan. Intern kan een bedrijf op het intranet ook al een lijst met FAQ klaar hebben staan.

Eerstelijnsondersteuning

Dit staat beter bekend als de IT-helpdesk. Iedereen die om persoonlijke IT-hulp vraagt (intern of extern) komt hier terecht.

Tweedelijnsondersteuning

Organisaties spreken in deze laag vaak van ‘product support’. In realiteit is dit een soort back office van de eerstelijnsondersteuning, waar mensen werkzaam zijn die meer diepgaande kennis hebben dan mensen op de eerstelijnsondersteuning.

Derdelijnsondersteuning

Hier zitten de experts en soms ook (software-)ontwikkelaars. Als een probleem te ingewikkeld is voor eerste- en tweedelijnsondersteuning, komt het hier terecht. In deze laag ligt ook een directe verbinding met IT-beheer. Deze mensen zijn namelijk fulltime bezig met het beheer van netwerken, apps en systemen, het verbeteren hiervan, testen en actief op zoek gaan naar slimmere oplossing om uiteindelijk de klantervaring of het succes van het bedrijf dus intern) te verbeteren of te vergroten.

Kijken

De cursussen en certificaten die je naar een baan als tech supportmedewerker kunnen helpen

Past Tech Support bij jou?

In het domein Tech Support zijn veel instapbanen te vinden, ideaal voor omscholers. Bekijk in deze video hoe Jesper zich in de mum van de tijd ontwikkelde tot netwerkbeheerder, zónder voorkennis in IT.

Oriënteren

Je weet nu wat het IT-domein Tech Support inhoudt. Nu ga je leren welke IT-banen horen bij dit domein. Het mooie aan dit IT-domein is, is dat er veel instapbanen zijn waar je met weinig ervaring of voorkennis snel aan de slag kan. Je leert bijvoorbeeld op een IT-Helpdesk veel on the job. 

Sommige werkgevers hechten weinig waarde aan IT-ervaring. Ook als dit niet letterlijk in een vacaturetekst staat, kan je proberen te solliciteren. Let dan wel op het aantal jaren ervaring in de vacaturetekst. Als ze vragen om meer dan 3 jaar ervaring, is de kans klein dat ze iemand met nul ervaring aannemen. Echter, als er staat dat ze zoeken naar iemand met 1-2 jaar ervaring, dan maak je zeker kans.

Techgrounds heeft een lijst samengesteld met de meest gevraagde banen binnen het domein Tech Support.

Bonus

In dit artikel wordt uitgelegd welke cursussen (met bijhorende certificaten) je kan doen om een baan in IT/tech support te bemachtigen. Welke cursus spreekt jou het meest aan? Met welke tools & technologieën zou je dan aan de slag moeten? 

Als je wil weten wat je het meest gaat zeggen als junior Tech supportmedewerker:

Technische vaardigheden zijn belangrijk voor een Tech Support baan, maar de wat ‘zachtere’ vaardigheden (soft skills) zijn net zo onmisbaar. Tech Support is hét domein voor mensen met goede sociale vaardigheden. Sommige bedrijven selecteren personeel om hun talent voor de soft skills en kijken daarna pas naar hun andere kwaliteiten.

Lees de volgende blog en zie welke soft skills je nodig hebt om een goede helpdeskmedewerker of netwerkbeheerder te zijn.

Mirjam was danseres en is nu tech support medewerker. Haar hele verhaal zie je hier:

Network Technology & Engineering

Er zijn in de IT drie soorten mensen: De denkers, de doeners en de hybride vorm, de denkdoeners of doendenkers (niet te verwarren met doemdenkers, al sluit het een het ander niet uit.)

Vind je hardware net zo boeiend als software, ben je je Lego-fase nooit helemaal ontgroeid én maakt het idee iedere dag alleen maar achter een bureau te moeten zitten en naar een monitor staren, je niet blij?

Misschien ben jij wel een Network Engineer in spé.

Lezen

Wat is network technologie? Goeie vraag!

In de IT-sector wordt ook vaak gesproken over ‘networking’. Daarmee wordt bedoeld het aanleggen, ontwerpen, gebruiken en beheren van een netwerk. Dat is dus óók het fysieke proces zoals de bekabeling.

Network technologie gaat over het gebruik van systemen om digitale middelen te beheren, te versturen en te ontvangen via een computernetwerk. Verschillende industrieën gebruiken computer hardware en systeemsoftware om netwerken te onderhouden, waardoor er een grote behoefte aan specialisten is ontstaan om dat te managen.

Netwerk technologie maakt het uitwisselen van data tussen informatiesystemen van organisaties of bedrijven mogelijk. Zogenoemde ‘network technicians’, ‘netwerk specialisten’  of ‘netwerk engineers’ zijn verantwoordelijk voor het configureren, installeren en troubleshooten van de technologie die gebruikt wordt om digitale informatie (audiovisuele en data bestanden) te verzenden. 

Dankzij netwerken kunnen eindgebruikers (dus jij, ik, maar ook medewerkers van bedrijven) bestanden, berichten en andere data verzenden en informatie delen. Wat is zo’n netwerk eigenlijk? Het bekendste (openbare) netwerk ter wereld is het internet. Lees dit artikel over hoe het internet werkt. DIt is een zeer uitgebreid artikel, maar verschaft veel inzicht in hoe zo’n enorm netwerk precies werkt. Tevens kom je allerlei belangrijke termen tegen zoals Ip-adressen, routing en servers. 

Er zijn heel veel verschillende typen netwerken zoals LAN, MAN, WAN, PAN en VPN. De laatste (VPN) heb je misschien al wel eens van gehoord. VPN staat voor Virtual Private Network. Een VPN is een veilige verbinding tussen jouw apparaat (zoals je laptop) en het internet. Het is een privé-netwerk wat ervoor zorgt dat al je data via een versleutelde en beveiligde verbinding naar een externe server kan worden gestuurd. Vanuit daar wordt de data het internet op gestuurd. Zodoende is jouw internetverkeer beveiligd en geanonimiseerd (uit: Wat is een VPN?) Een ander voorbeeld van een netwerk wat wellicht tot de verbeelding spreekt is LAN(-party)

In bovenstaande tekst ben je flink wat termen tegengekomen waar je misschien nog nooit van had gehoord. Dat is helemaal niet gek, want in dit domein wordt veel technische kennis gevraagd. Bij het opzetten van netwerken werk je namelijk met zowel hardware (zoals servers en routers) als software. Hoewel je geen elektronica expert hoeft te zijn, is basiskennis over producten waarmee je werkt goed om te weten. Bij het opstellen van netwerken en voor het diagnosticeren of checken van de problemen of de kwaliteit van een netwerk zijn een aantal tools handig om kennis van te hebben: 

  • Systeemcomponenten (servers, netwerkcomponenten en pc’s);
  • Kennis van Unix en Linux of Windows Server;
  • Praktijkervaring met protocollen en technieken als: IPv4/IPv6, OSPF, BGP, VRRP

Wil je hier meer over weten? Lees dit artikel over de 4 belangrijkste trends op het gebied van netwerken en dit artikel over 20 handige tools voor je netwerk

Kijken

Vijf redenen om Network Engineer te worden

XX is Network Engineer en laat zien wat hij doet op een dag.

Oriënteren

Er is een groeiende behoefte aan specialisten op het gebied van network technologie. Lees dit artikel waar een aantal banen op het gebied van (computer) Network Technology worden benoemd. Een aantal functies binnen het domein Network Technologies zijn:

Bonus

Hoe start je als networking engineer? In deze video worden een aantal goede tips gegeven. En als je écht geïnteresseerd bent in dit domein, raden we je aan om een eigen ‘homelab’ op te zetten. Bekijk dan deze video. Overigens is dit YouTube-kanaal een aanrader om te volgen! 

IT-domeinen niet statisch maar juist dynamisch. Dat wil zeggen dat elk domein niet op zichzelf staat, maar dat er vaak overlappingen zijn tussen domeinen. Dat is ook het geval bij de baan van Buddy. Hij werkt als Tech Supporter bij Defensie, maar een van zijn taken bestond uit het aanleggen van netwerken in zeer afgelegen gebieden. Lees dit artikel en bedenk met welk ander domein een samenwerking (zeer) belangrijk is om de nadelen van network technologie te verkleinen. 

Als je dit een interessant IT-domein vindt, raden we je aan om deze informatieve PDF over netwerken te  lezen (in het Nederlands) waar nog een aantal termen goed worden uitgelegd, zoals netwerktopologieën. Je kan ook meteen naar de samenvatting op pagina 11 scrollen. 

Information Security & Cyber Security

Hoi! Ik ben een exotische prins en wil mijn miljoenen met jou delen. Mail me je bankrekeningnummer en pincode even, dan stort ik al mijn rijkdommen op jouw rekening.

Je trapt er niet in? Misschien is Cybersecurity dan iets voor jou!

Lezen

Cybercriminelen proberen 24/7 van bedrijven, overheidsinstellingen of gewone mensen zoals jij en ik te stelen. Gelukkig weet bijna iedereen inmiddels wel dat ze niet op het linkje moeten klikken van die exotische prins, maar helaas worden cybercriminelen steeds inventiever én destructiever. 

Ze opereren vanuit professionele organisaties. Soms zijn ze maanden actief binnen het netwerk van een bedrijf, om te zorgen dat alle essentiële bedrijfsinformatie én back-ups ontoegankelijk worden voor iedereen behalve zij. Ze hebben zelfs callcentra om te helpen met de betaling in cryptovaluta en geven achteraf tips hoe de door hen getroffene zich beter kan beveiligen. Dat lijkt sympathiek, maar de kostbare en stressvolle situatie kan ook altijd volledig voorkomen worden.

Gelukkig zijn er behalve cybercriminelen ook cyberhelden: Cybersecurityprofessionals beschermen gegevens, netwerken en software tegen ongeoorloofde toegang, aanval of schade. 

Het internet groeit constant en er wordt verwacht dat de hoeveelheid cybermisdaden in de nabije toekomst zal verviervoudigen. Er is nu al een enorm tekort aan Cybersecurityprofessionals en dat tekort gaat de komende jaren alleen maar groeien. Volop werkgelegenheid en zeker niet alleen voor techneuten.

We kunnen de vakgebieden binnen Cybersecurity in drie velden samenvatten

Voorkomen

*Door veiligere software te produceren.                            

*Door gebruikers voor te lichten, zodat ze zichzelf beschermen en niet in de trucs van criminelen trappen.

Noodherstel & continuïteit

*Actieve aanvallen stoppen.
*Implementeren van effectieve security oplossingen.

Achterhalen

* Forensisch onderzoek.

* Opsporen van de cybercriminelen.

Kijken

Bekijk deze video waarin Roos van Techgrounds (TekkieWorden) met Cybersecurity-expert Esther bespreekt wat dit werkveld precies inhoudt.

Bekijk deze video waar Cybersecurity expert Jelle in 1 minuut uitlegt wat een ethical hacker precies doet.

Oriënteren

Nu je de essentie van Cybersecurity begrijpt, gaan we een stapje verder. Welke banen zijn er in dit domein te vinden en wat zijn de belangrijkste certificaten?

Certificaten

Je kunt je carrière in Cybersecurity natuurlijk starten met een universitaire studie, maar binnen dit domein is het hebben van een reguliere opleiding lang niet altijd vereist. Met de juiste certificaten én learning mindset op zak, kan je al een heel eind komen. Die certificaten kan je vaak online en in je eigen tijd behalen. 

Let op: het halen van certificaten is vaak niet goedkoop. Het is daarom van belang om te weten welke certificaten er allemaal zijn, en bij welke baan deze certificaten relevant zijn. In deze unit noemen we er een paar: 

CEH (Certified Ethical Hacker)

Een belangrijk basiscertificaat voor de ethical hacker/pentester en vaak überhaupt om in de Cybersecurity te mogen beginnen. Dit certificaat behalen kost je (helaas) een paar duizend euro. Een alternatief is https://www.rocheston.com/index.php. Deze is iets goedkoper en kost ongeveer 800 euro. Heb je daar interesse in of wil je er meer over weten? Neem dan contact op met Jelle ten Thij. Hij is bevoegd deze cursus te geven en een bijzonder goede docent.

CISSP

De titel CISSP, kort voor Certified Information Systems Security Professional, duikt steeds vaker op in vacature-omschrijvingen voor informatiebeveiligers. Of het nu gaat om functies in loondienst of via detachering, een CISSP-certificaat is in veel gevallen een sterke pré of zelfs een vereiste (uit:  waarom CISSP je loopbaan informatiebeveiliging verder brengt)

CISM

Met de CISM titel word je internationaal erkend als een ‘IT Security Manager’

Comptia Security+

Deze certificering is voornamelijk voor netwerkbeheerders, en dus ook handig voor netwerkbeveiliging.

OSCP

Dit certificaat staat voor Offensive Security Certified Professional-certificaat en is een belangrijk certificaat voor onder andere pen-testers.

GMON

Met dit certificaat bewijs je genoeg kennis te hebben om een CIEM-systeem (zie unit 3) te kunnen besturen en monitoring uit te voeren.

Welk certificaat je moet halen, ligt natuurlijk aan het beroep dat je wil gaan uitoefenen. Als penetration tester (pen-tester) wordt over het algemeen het CEH en het OSCP certificaat aangeraden. Bij een baan als security manager, kan je beter het CISM en het CISSP certificaat op zak hebben. Er zijn uiteraard veel meer certificaten te behalen. Bekijk bijvoorbeeld deze website waar er nog een aantal worden benoemd. 

Ten slotte: in dit domein kijken werkgevers vaak naar certificaten, en zijn dus zeer waardevol. Dat komt omdat certificaten altijd recent zijn. De meeste certificaten zijn maar 2 of 3 jaar geldig, daarna zou je een nieuwe editie moeten doen. Daarnaast kunnen werkgevers er vanuit gaan dat iedereen met een bepaald certificaat dezelfde kennis bezit. 

Bij ‘reguliere’ opleidingen zit dat iets anders. Bij sommige opleidingen wordt les gegeven met kennis van 10 jaar geleden. Doordat er geen consensus is over bepaalde methoden binnen het werkveld, kan de kennis ook nog flink uiteenlopen. Zo kan een student bij een Cybersecurity-opleiding iets compleet anders leren dan een student bij een universitaire Cybersecurity-opleiding in Delft. 

In onze studiegids hebben we alle IT studies en opleidingen voor je op een rijtje gezet, dus kijk daar ook!

Bonus

Lees ook dit artikel van Cisco waarin zij 4 vormen van Cybersecurity bedreigingen benoemen: phishing, ransomware, malware en social engineering.                                                

Hackers én Cybersecurityprofessionals zijn niet alleen maar code-schrijvende programmeurs. De twee volgende filmpjes geven een mooie inkijk in hoe hackers werken:

En nee, je hoeft niet moedeloos te worden, want zoals we al eerder schreven: behalve cybercriminelen, zijn er ook cyberhelden

Wil jij er ook één worden?

IT Strategy and Management

Een oud Chinees gezegde vertaalt ongeveer als: “Niet het gekwaak, maar het vliegen van de wilde eend doet een vlucht eenden vliegen en volgen.” 

Dat is de kern van management: Welke richting gaat een bedrijf of instelling op. 

Lezen

Tegenwoordig is het belangrijk om snel mee te bewegen met de strategische keuzes van organisaties en ontwikkelingen in de markt. Hier speelt technologie een grote rol in. Als er goede technologische processen en producten opgezet zijn, dan is het makkelijker om mee te bewegen. Daarom zijn er steeds meer organisaties – en specifiek IT-organisaties – die zich ontwikkelen naar ‘Agile’ IT-organisaties. 

Agile betekent letterlijk wendbaar, lenig of flexibel. Een Agile IT organisatie is een organisatie die investeert in het automatiseren van zoveel mogelijk technisch uitvoerend werk en innoverend te werk gaat. Op deze manier wordt meebewogen met de markt en nieuwe technologieën. In praktijk betekent dat vaak ook het samenwerken met leveranciers van applicaties en infrastructuur. In andere woorden: een omslag maken van beheer van technologiegebruik naar een regierol.

Vaak is er voor een baan in IT Strategy jarenlange ervaring nodig, zowel werkervaring in het bedrijfsleven als technische ervaring in de IT. Er zijn ook banen in dit domein die al in de eerste jaren van een carrière kansrijk zijn voor omscholers of starters met een relevante vooropleiding. Daarvan zullen we twee banen nader verkennen: de Scrum Master en de Product Owner, beide onmisbare onderdelen van ieder agile scrum team.. 

Scrum is een flexibele manier om software of producten te maken. Er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in korte sprints, met een vaste lengte van een tot vier weken, werkende software of producten opleveren. Op deze website kun je verder de diepte in duiken als je meer wil weten over de scrum-methode.

De Scrum Master leidt en coacht het team. De Product Owner vertegenwoordigt de klant en diens belangen en doelen. 

In dit artikel legt een scrumcoach het verschil tussen een scrummaster, product owner en projectleider uit.

Op de website werkenvoornederland.nl zijn legio baankansen bij de overheid zichtbaar. Als je ICT selecteert, komen honderden banen naar voren.

Kijken

Bekijk de video ‘How to become a Chief Technology Officer’. Ook al zullen maar weinigen van ons deze leidinggevende positie innemen, toch is het zinvol te weten wat deze functie inhoudt. Als IT’er ben je onderdeel van de gekozen IT-strategie en heb je (in)direct te maken met het IT-Management.

Oriënteren

Binnen het domein IT-strategie zie je vooral IT-banen met een sterk leidinggevend, strategisch en managerial karakter. Om er een aantal te noemen:

Bekijk op Linkedin welke functie-eisen deze IT-banen hebben en hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Bonus

50 inspirerende leiderschap citaten: https://schoolvoorleiderschap.com/leiderschap-citaten/

Hoe nu verder?

Pathways

Wil je praktische ervaring opdoen met diverse IT onderwerpen en ervaren welk IT-domein, IT-beroep én welke IT-opleiding het best bij jou past?

Academy

Weet je al welke IT-opleiding je wil doen en is dat een Academy-opleiding mét baangarantie?

Gefeliciteerd!

Je hebt de Techgrounds Guide helemaal afgerond. Nu weet je alles over de verschillende IT-domeinen en heb je beter inzicht in de banen & skills die daarbij horen. Wij zijn erg benieuwd hoe je de Guide hebt ervaren. Je kan via deze link het feedbackformulier invullen. 

Welke mogelijkheden zijn er nu?

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je kijken naar volgende stappen? Wij geven hieronder een aantal suggesties: 

PathWays: Wil je weten hoe jouw (om)scholingspad naar IT eruit zou zien en hoe je het kunt financieren, dan kun je het Pathways oriëntatieprogramma doen. Met Pathways doe je in vier weken praktische ervaring op in de tien domeinen om te ervaren wat je het leukst vindt.

Academy: TechGrounds Academy leidt omscholers op tot IT-professionals op met een focus op vrouwen en culturele diversiteit. De opleidingen variëren in duur van 4 weken naar 6 maanden tijd, worden betaald door je toekomstige werkgever én je begint met een baangarantie op zak. 

Codam: Een gratis voltijd programmeer-opleiding in hartje Amsterdam.

Bit Academy: Bij BIT haal je in je eigen tijd (ongeveer 3 jaar) een volwaardig MBO diploma. Je kan zelf je studierichting kiezen: Embedded Engineer, Game Developer of Software Developer.  

Make IT work: Een omscholingstraject waarbij je in 11 maanden wordt omgeschoold naar een IT-functie op HBO-niveau. 

Winc Academy: Biedt verschillende opleidingen aan, met een focus op programmeren in code, low code en no code. 

Novi Hogeschool: Een HBO-opleider voor professionals. 

TechMeUp: Biedt studie voorschotten voor aankomend tech-talent.