Gewone opleiders hebben docenten, maar Techgrounds is geen gewone opleider. Techgrounds geeft baangarantie en koppelt je al voor je opleiding aan je werkgever. Daarnaast heeft Techgrounds ervoor gekozen geen gebruik te maken van docenten, maar van learning coaches. Wat een learning coach is en wat het voordeel is van een learning coach ten opzichte van een klassieke leraar, legt Techgrounds eigen superbrein én learning coach Casper van Velzen (25) uit.
Casper studeerde taalwetenschap aan de UvA. “Omdat het interessant was en omdat ik niet wist wat ik met mijn leven wil, dus ging ik iets studeren dat ik interessant vind. Toen ik aan die studie begon, was ik me er al volledig van bewust dat er vrijwel geen werk is voor een afgestudeerde taalwetenschapper. Daarom deed ik tijdens mijn studie al een minor programmeren.”
“Na mijn studie ging ik solliciteren voor een IT-baan. Of tenminste, dat probeerde ik. Studentje Casper had geen flauw idee hoe je effectief moet solliciteren en had geen idee wat die IT eigenlijk is voor een werkveld. Afwijzing na afwijzing volgde, dus toen heb ik me aangemeld bij het jongerenloket van de gemeente Zaandam en gezegd: “Hé kunnen jullie me helpen, want ik kom niet aan de baan.” Toevallig kende iemand daar Ruben Nieuwenhuis (founding partner Techgrounds, red.) Twintig minuten later had ik hem aan de telefoon en nodigde hij me uit langs te komen.”
AWS? Wat is dat?
“Er waren toen twee opleidingen: web development en cloud en ik wist eigenlijk niet wat het verschil was. De cloud opleiding ging bijna van start, dus koos ik daarvoor. Toevallig ben ik helemaal op mijn plek terechtgekomen, maar het is wel écht beter dat we tegenwoordig zoveel aandacht besteden aan oriëntatie voor je een opleiding kiest, want er waren in het begin echt veel uitvallers. Tijdens de tweede ronde van het assessment waren er één op één gesprekken en een van de vragen was: “Weet je eigenlijk wel wat AWS is?” Ik had geen flauw idee. Gelukkig voor mij was de assessment toen nog niet zo streng, want ik kwam er doorheen.”
Je hebt inmiddels veel bijgeleerd. Met de kennis die je nu hebt, zou je dan weer voor de cloud opleiding kiezen?
“Ik denk het wel, dus uiteindelijk is dat wel echt een voltreffer geweest. Dat gezegd hebbende, ik ben ook learning coach geweest voor de Salesforce en tech support opleidingen. Ik ben daar gewoon ook ingesprongen. Dat is wel een beetje de rode draad in mijn hele carrière. Als er een uitdaging op mijn pad komt, die me interessant lijkt, dan spring ik erin. Zo ben ik uiteindelijk ook learning coach geworden.”
Skills, baby. Skills!
“Toen ik de cloud opleiding deed, was het heel anders dan nu. Er was bijvoorbeeld geen baangarantie, zoals dat er nu wel is. Tijdens de opleiding werden we gematcht met werkgevers en daar konden we gesprekken mee voeren om te kijken of er een wederzijdse klik was. Maar de meeste gesprekken trokken me eigenlijk helemaal niet zo. Techgrounds trok me wél.”
“Het goede van Techgrounds is, naast de opleiding in de hard skills, de focus op soft skills. Voor mensen die het nog niet weten: hard skills zijn de dingen die je moet leren en oefenen om een beroep uit te kunnen voeren. Als je bijvoorbeeld wil programmeren, zul je dus een programmeertaal moeten leren en die toe kunnen passen. Soft skills zijn meer talenten en interesses die je van nature hebt en waar je goed in bent, omdat je ze gewoon leuk vindt. Leergierigheid bijvoorbeeld, of graag met mensen willen werken, of juist graag in je eentje in diepe focus iets maken.”
“Ik was al jaren coach van het volleybalteam van mijn zusje en daar was ik gewoon goed in. Het liefst had ik daar mijn beroep van gemaakt, maar dat is allemaal vrijwilligerswerk. Coachen ligt me gewoon. Dus ik ben op Ruben Nieuwenhuis afgestapt en heb gevraagd: “Zoeken jullie nog een trainer, want het lijkt me hartstikke gaaf om hier te werken.” (In het begin noemde Techgrounds “learning coaches” nog “trainers”, red.) “Het antwoord was gelukkig ja.”
Van deelnemer naar learning coach
“Ik zat in de allereerste groep van de cloud opleiding en toen werd bijna iedereen die wilde, toegelaten tot de opleiding. De cloud opleiding is leuk, maar niet geschikt voor iedereen. Ik zag de frustratie, teleurstelling en ook wel het verdriet bij de mensen die het niet lukte en uitvielen. Het viel me op dat de uitvallers toch wel overeenkomsten hadden in werk- en leerniveau. Dus het eerste wat ik heb gedaan is een duidelijkere en meer realistische assessment opzetten voor de tweede groep, waarmee we testen of iemand de capaciteiten heeft de opleiding ook echt te voltooien en het werk uit te voeren. Het is natuurlijk niet leuk om niet toegelaten te worden, maar ik denk echt dat het nog veel pijnlijker is als de opleiding gewoon te moeilijk voor je blijkt of de werkdruk te hoog is, als je eenmaal bij een bedrijf werkt.”
Leerniveau
“Sommige deelnemers uit mijn groep moesten meer dan 80 uur per week studeren. Met een HBO werk- en denkniveau, zitten deelnemers ook nog zo’n 60 uur per week aan de opleiding. Vooral in het begin, als ze de materie nog niet heel goed snappen en nog niet zo handig zijn in opzoeken. Er zijn natuurlijk deelnemers die de 80 uur per week doorbikkelen op puur doorzettingsvermogen. Maar dan moeten ze na hun opleiding als snel 60 uur doen over de werkzaamheden van een baan van 40 uur. Hou dat maar eens jarenlang consistent vol. Of je komt er tijdens je werk überhaupt helemaal niet uit. Dan is het na 6 maanden: “Ja sorry, we gaan je contract niet verlengen. En wat dan? Ik denk dat het handiger is als je dat al ontdekt, voor je met je opleiding start.”
“De opleiding was toen nog op locatie in klaslokalen en ik was net klaar met de assessment, toen de corona-pandemie losbarstte. Ik heb toen de hele opleiding omgezet naar de online methode die we nu nog steeds gebruiken.”
Peer learning met een learning coach
Waarom Techgrounds Casper niet los wilde laten, wordt duidelijk als je met hem praat. Casper is een kennismagneet met extreme leerhonger en een passie voor alles wat IT is. Dus aan hem de vraag: Wat ís een learning coach? Is dat onderdeel van de ietwat vermoeiende trend om alle Nederlandse titels te vervangen voor Engelse termen, of is er echt een verschil met een leraar?
“Er is echt een fundamenteel verschil met een leraar. Een leraar staat voor de klas en zendt informatie uit, die de leerlingen letterlijk moeten leren. Een learning coach kun je het best vergelijken met een sportcoach, maar dan voor leren en dat binnen een technisch domein. Dus zeg maar een soort van Erik ten Hag (Nederlandse voetbaltrainer en coach van Manchester United, red.) voor de cloud, Salesforce en tech support. Wij coachen vooral op het leren te leren.”
“Natuurlijk moet je bepaalde hard skills leren, maar IT verandert constant en in enorm hoog tempo. Als je bedenkt dat het hele concept van cloud 20 jaar geleden nog niet bestond (Amazon is er in 2006 mee begonnen, red.) terwijl nu naar schatting bijna 50% van alle applicaties in de cloud draait, dan begrijp je het enorme tempo waarmee IT groeit. De hard skills die je vandaag leert bij Techgrounds, zijn over vier jaar simpelweg achterhaald en vervangen voor iets nieuws. Dus zul je als IT’er mee moeten blijven groeien, constant door blijven leren.”
Leren te leren
“Zelf informatie opzoeken, het jezelf aanleren én alert blijven op alles wat je moet leren, is een essentieel onderdeel van IT’er zijn. Wij leren onze deelnemers om dat, naast de benodigde hard skills, op te pakken en uit te voeren. “Leren te leren” noemen we dat en dat gebeurt aan de hand van peer learning. Deelnemers leren met en van elkaar. Ze krijgen samen een opdracht of probleem en gaan dat samen oplossen. De een weet wat meer van het een, de ander begrijpt iets anders weer sneller. Zo vullen ze elkaar aan en zo werkt het ook in een IT-team.”
“Naast het coachen op het leren te leren, moet een learning coach de stof natuurlijk ook echt kennen. We moeten snappen wat de opdrachten zijn en hoe het werk gaat in het betreffende domein. Als deelnemers vastlopen, moeten we ze weer dat zetje geven waarmee ze zelfstandig verder kunnen. Wij maken deelnemers onafhankelijk en in staat problemen zélf op te lossen. We geven ook feedback en stimuleren soft skills die ze al beheersen en wijzen deelnemers op extra kennis die ze nodig hebben tijdens de sollicitatie en het onboardingsproces bij hun nieuwe baan.”
Remote vs op locatie
Sinds corona zijn de opleidingen van Techgrounds remote en online, met de mogelijkheid om op een van de drie Techgrounds locaties te komen studeren met je mede-deelnemers. Casper heeft de opleiding fysiek en op locatie gedaan. Waarom houdt Techgrounds vast aan de remote methode, nu de pandemie voorbij is?
“Alles heeft voor- en nadelen. Het grootste voordeel is natuurlijk reistijd en flexibiliteit. Dus als een deelnemer kinderen heeft en om drie uur de kinderen op moet halen van school, prima. Dan kan je dat lekker even gaan doen en krijg je meteen wat beweging, wat ook belangrijk is voor IT’ers. Die flexibiliteit is lastiger als je op locatie zit. Een nadeel is wel dat op locatie werken veel meer een groepsgevoel geeft. Ik merk ook dat de remote-groepen minder hecht zijn dan tijdens mijn opleiding. Door het peer-learning model doen ze natuurlijk heel veel samen, maar dat gaat toch net wat makkelijker als je naast elkaar zit met een whiteboard.”
Wat een groot voordeel is, is dat we mensen in heel Nederland kunnen opleiden en dat is één van de grootste argumenten waarom we niet teruggaan naar op locatie. Wij hebben werkgever-partners in het hele land. Als een werkgever zegt: “Ik wil 10 nieuwe mensen hebben en die moeten allemaal bij de Duitse of Belgische grens wonen, want ze moeten allemaal bij mij op kantoor werken,” dan is dat geen enkel probleem.”
Tips van de expert
Als ex-omscholer, welk advies zou jij nieuwe omscholers en mensen die omscholing overwegen geven?
Casper lacht. “Doe niet wat ik heb gedaan! Spring niet gewoon blind in een opleiding. Ga je eerst oriënteren. Onderzoek of je straks wil gaan doen waar je na een IT-opleiding daadwerkelijk terechtkomt. Zoek contact met professionals op LinkedIn en vraag of je koffie met ze mag drinken. Neem onze Techgrounds Guide goed door. Hij is gratis en er staat zoveel informatie in. We hebben het oriëntatieprogramma Pathways gekoppeld aan de assessment en dat hebben we niet voor niks gedaan. Ik heb liever dat iemand kiest voor een beter passende opleiding bij een andere opleider, dan dat iemand tijd verspilt aan iets dat uitloopt op een teleurstelling.
Ik had zelf werkelijk geen idee waar ik aan begon en ik heb gewoon enorme mazzel gehad, dat ik zo goed op mijn plek terecht gekomen ben. Maar ik heb ook mede-deelnemers gehoord, die cloud uiteindelijk helemaal niks vonden. Deze opleiding kwam toevallig op mijn pad, omdat het jongerenloket Zaandam me toevallig naar Ruben verwees en de cloud opleiding toevallig bijna van start ging. Als er net iemand anders bij dat jongerenwerkpunt had gezeten, had ik net zo goed ballet analist kunnen zijn geworden en was ik ook afgehaakt.”
Een toekomst in IT
Wil je over 5 jaar nog steeds learning coach zijn?
“Daar kan ik oprecht geen antwoord op geven. Ik ben nog jong en weet zoveel niet. Als Techgrounds me één ding heeft geleerd: al ben je oud, je kan nog overal heen. Ik kijk en doe wat ik interessant vind. Waar uitdagingen vrijkomen. Als ik iets tegenkom dat me interessant lijkt, dan ga ik dat misschien doen, maar voorlopig kan ik mijn ei kwijt bij het bij blijven leren en mensen helpen naar een toekomst in IT.”
Casper zat tijdens zijn opleiding in dezelfde groep als Rowenda en Giordano. Als je hun opleidingsverhalen leest (zie de links op hun namen), kun je zien hoe verschillend onze deelnemers terecht komen.
Lees onze blog over het belang van oriënteren, bekijk onze andere blog posts voor meer inzichten in de wereld van IT-heropleidingen, of abonneer je op onze nieuwsbrief via deze link.
Bedankt voor het lezen! Vergeet ons niet te volgen op Instagram, LinkedIn en Facebook (en onze andere blogposts te lezen) als je de inhoud van deze post leuk vond 🙂