Leerwerkpad: het nieuwe omscholen naar IT

11 juli 2023

Het nieuwe omscholen naar IT

Zoals je vorige week hebt kunnen lezen, zijn de opleidingen van Techgrounds flink op de schop gegaan. We hebben niet alleen de term “baangarantie” vervangen voor “job matching”, maar ook inhoudelijk hebben we ons aanbod behoorlijk verbeterd. Vandaag zullen we de belangrijkste veranderingen die we hebben doorgevoerd in meer detail uitleggen. Inclusief een nieuwe nadruk op loopbaanoriëntatie en vooral: hoe omscholen naar IT verbeterd is dankzij het leerwerkpad.

Geschreven door Viktor Bos

LeerwerkWAT?

In plaats van onze traditionele opleidingen, introduceren we leerwerkpaden. Verborgen IT-talent zonder enige vooropleiding of ervaring wordt in 6-8 weken tijd klaargestoomd voor een IT-startersbaan, om vervolgens betaald én werkend verder te leren en door te stromen naar meer gecompliceerde IT-functies. De hele opleiding is kosteloos voor de deelnemer.

We bijten het spits af met het leerwerkpad van tech support naar cloud engineer. Je start dus in een tech support functie, om volledig betaald door te stomen naar een baan als cloud engineer. Een mix van gezellige online klassikale lessen, directe hands-on ervaring en altijd beschikbare begeleiding, zorgt ervoor dat deelnemers hun nieuwe carrière in de Cloud met een goed gefundeerde basis en vol vertrouwen tegemoet gaan.

Het leerwerkpad ziet er als volgt uit:

6 weken leren: Fulltime opleiding tot tech support medewerker. Tijdens deze fase volgen deelnemers het standaard tech support curriculum om een solide basis te leggen. Het doel is het behalen van het MS900 certificaat. Idealiter verzorgen we voor aanvang van de opleiding een match met de nieuwe werkgever, die de opleiding betaalt. Als het een veelbelovende deelnemer nog niet lukt om voor aanvang een match te vinden met een werkgever, kan de opleiding toch beginnen indien de gemeente of het UWV de opleiding betaalt. In dat geval helpen we de deelnemer met sollicitatievaardigheden en andere soft skills, om toch tot een succesvolle match met een werkgever te komen.

12 maanden werken: Fulltime aan de slag als tech support. Gedurende deze tijd blijven we je helpen met jobcoaching. Er zijn ook vaste maandelijkse check-ins met Techgrounds en worden er specifieke leerdoelen gesteld rondom soft skills zoals communicatie, professionaliteit en projectmanagement. Je leert ondertussen al werkende alle ins en outs van jouw (cloud-)bedrijf én werken in de IT-wereld. Door klanten/gebruikers te helpen met problemen die ze hebben met de cloud, bouw je gefundeerde kennis en ervaring op.

6 maanden werken én leren: 4 dagen werken als tech support-medewerker, 1 dag theoretisch met je peers upskillen tot cloud medewerker op eenzelfde wijze als tijdens de tech support opleiding. Gedurende deze fase wordt er dieper gedoken in cloud technologieën en doen deelnemers direct praktische ervaring op in hun professionele omgeving. De deelnemer heeft al een jaar ervaring met het bedrijf en het systeem en kan opgedane kennis direct toepassen in het werk als tech support.

Na 15 maanden, en het behalen van de cloud certificaten, ga je als deelnemer fulltime aan de slag als junior cloud medewerker. Daar stopt het upskillen natuurlijk niet en indien gewenst kan de deelnemer door blijven groeien. Uiteraard blijven we ook heel graag in contact met de deelnemer. Maar de zijwieltjes kunnen er hier vanaf. De deelnemer heeft een baan, een netwerk, heeft geleerd om zelfstandig door te leren en neemt de volledige regie van de verdere loopbaan weer in handen.

Waarom tech support als je cloud engineer wil worden?

Het is een bekend fenomeen dat de meeste top IT’ers ooit zijn begonnen als tech support en dat heeft hele goede redenen:

1. Kennisopbouw:

Tech support biedt startende IT-professionals de mogelijkheid om uitgebreide kennis op te bouwen over verschillende technische aspecten. Door klanten te helpen en hun problemen op te lossen, krijgen ze praktische ervaring met verschillende systemen, software en hardware.

2. Inzicht in gebruikersbehoeften:

Tech support stelt IT’ers in staat om rechtstreeks in contact te komen met gebruikers en hun behoeften en problemen te begrijpen. Dit inzicht is waardevol bij het ontwikkelen van toekomstige oplossingen en het verbeteren van bestaande systemen.

3. Leerervaring:

Het oplossen van technische problemen in een ondersteuningsrol is een waardevolle leerervaring voor beginnende IT-professionals. Ze worden blootgesteld aan verschillende scenario’s en uitdagingen, waardoor ze hun probleemoplossende vaardigheden kunnen ontwikkelen en verfijnen.

4. Opbouwen van vertrouwen en reputatie:

Door goede technische ondersteuning te bieden, kunnen IT’ers het vertrouwen van klanten en collega’s winnen. Dit kan resulteren in positieve aanbevelingen en het opbouwen van een goede reputatie binnen de IT-gemeenschap.

Een rol in tech support is een bevredigend doel op zich, maar kan dus ook dienen als een opstapje naar meer geavanceerde IT-posities. Al met al biedt een carrière in tech support IT-professionals een solide basis van kennis, ervaring en inzicht, die ze kunnen gebruiken om verder te groeien in de IT-sector naar andere functies zoals cloud engineer, cyber security specialist,  systeembeheerder, netwerkengineer, softwareontwikkelaar of IT-consultant.

Voor wie

Techgrounds biedt opleidingen met direct uitzicht op een baan. We willen niet dat onze opleidingen eventueel misschien in sommige gevallen wel eens zouden kunnen leiden tot werk. Helaas is die onzekerheid wel de realiteit van veel omscholingstrajecten en was dat de realiteit voor 15% van onze deelnemers. Daar nemen we geen genoegen mee. Onze doelgroep heeft geen tijd en, laten we eerlijk zijn, geen geld voor kostbare passieprojecten. Het doel van onze opleidingen is altijd dat je aan het einde van het traject een eerste functie binnen de IT hebt.

Wij focussen ons op mensen die om verschillende redenen geen baan hebben. Of die hun huidige functie niet kunnen of willen blijven uitvoeren. Neem drie oud-deelnemers van onze opleidingen: Een fanatieke professioneel basketballer die door een blessure moest stoppen met zijn droomcarrière. Een geweldig lieve wiskunde docente met ernstige rugklachten die het niet volhield om langer dan 10 minuten te staan. Een gefrustreerde Schipholmedewerker die van tijdelijk contract naar tijdelijk contract ging. Tussendoor zat hij steevast zonder werk, omdat zijn werkgever anders verplicht was een vast contract te bieden. 

Allemaal intelligente, nieuwsgierige en ambitieuze mensen, die graag door wilden groeien (en goed wilden verdienen.) En dat is gelukt! Maar helaas niet voor iedereen. Dus hebben we gezocht naar een nóg betere opleidingsvorm, vooral voor talent waarvoor het kiezen voor een omscholing naar IT wat ingewikkelder is.

Waarom omschakelen naar Leerwerkpaden

IT-beroepen zijn uitdagend en leuk en ze verdienen prima (vooral senior functies), maar eenvoudig zijn ze zeker niet. Onze oude cloud opleiding was een fulltime en zeer intensief programma van vijf maanden. Veel verborgen talenten begonnen niet eens met een omscholing, omdat ze simpelweg geen vijf maanden konden stoppen met werken. Ze wilden geen studielening, kwamen niet in aanmerking voor een uitkering en bij allemaal liepen de vaste lasten onverbiddelijk door. Ze wilden gewoon aan het werk en snel ook.

Er waren omscholers die tijdens de opleiding of vlak na het behalen van hun certificaten afhaakten. De realiteit van het gekozen IT-beroep paste niet bij hun verwachting. Het was een flinke teleurstelling en ze stopten allemaal helemaal met IT. Dat terwijl een ander IT-beroep naadloos bij hen had gepast.

Er waren ook nogal wat omscholers die de onboarding en het eerste jaar na omscholing als bijzonder zwaar hebben ervaren. Doordat onze deelnemers vrijwel allemaal geen achtergrond in IT hadden, misten ze basale ervaring en kennis. Dat is natuurlijk allemaal te leren en in te halen, maar het was ook heel zwaar. Die achterstand hebben mensen minder als ze eerst ervaring hebben opgedaan als tech support.

Het Belang van Oriëntatie

Een laatste belangrijke verandering in onze opleidingen is dat we het verplicht stellen om je te oriënteren voor je met je opleiding begint. Deelnemers die tussentijds uitvallen, bleken vaak met incorrecte verwachtingen aan de opleiding te beginnen. Het is daarom cruciaal dat je je goed verdiept in de positie waar je je naar omschoolt. Om dit proces te ondersteunen, bieden we het IT-oriëntatieprogramma Pathways aan in samenwerking met andere IT-opleiders van Nederland. Met Pathways ervaar je verschillende IT-onderwerpen. Zo kun je ontdekken welk beroep en welke opleider het best bij je past (en wat je minder ligt, wat net zo belangrijk is!)

Na een gedegen oriëntatie is het leerwerkpad ontworpen om deelnemers de nodige vaardigheden en certificeringen te bieden om succesvol over te stappen van een tech support functie naar een andere IT-functie. Het leerwerkpad tech support naar cloud is de eerste in een reeks opleidingen die we gaan aanbieden. Heb je geen tot weinig ervaring in IT en lijkt een leerwerkpad jou ook een fijne springplank naar een carrière. Maar gaat je hart niet sneller kloppen van cloud engineering? Hou onze website dan goed in de gaten voor de aankomende leerwerkpaden.

Enthousiast geworden?

Wil je meer weten over de tech support opleiding van Techgrounds, waarin je in zes weken wordt klaargestoomd om professioneel mensenhelper en redder in nood te worden bij een werkgever die je opleiding voor je wil betalen? Bekijk onze opleiding!
Wil je meer verhalen lezen over vrouwelijke rolmodellen in IT? Lees dit verhaal van Lalinka of dit artikel over 5 IT-ladies.

Meer weten over het Pathways IT-oriëntatieprogramma, klik dan hier of bekijk onze andere blog posts voor meer inzichten in de wereld van IT-heropleidingen.

Bedankt voor het lezen! Vergeet ons niet te volgen op Instagram, LinkedIn en Facebook als je de inhoud van deze post leuk vond 🙂

Key takeaways

  • Techgrounds heeft hun opleidingen aangepast, met de focus op loopbaanoriëntatie en verbeterde omscholing naar IT via het leerwerkpad.
  • Het leerwerkpad bereidt deelnemers zonder vooropleiding of ervaring in 6-8 weken voor op een IT-startersbaan, waarna ze betaald verder leren en doorgroeien naar complexere IT-functie.
  • De eerste 6 weken omvatten een fulltime tech support opleiding, gericht op het behalen van het MS900 certificaat en het vinden van een bijpassende werkgever.
  • De volgende 12 maanden werken deelnemers fulltime in tech support, met aanhoudende jobcoaching en maandelijkse check-ins om soft skills te ontwikkelen.
  • In de laatste fase van 6 maanden combineren deelnemers werk in tech support met één dag per week theoretische upskilling tot cloud medewerker.

Meer
Artikelen