Wat is CRM?

CRM, oftewel Customer Relationship Management, is een strategie- en technologisch softwaresysteem dat bedrijven helpt bij het beheren van interacties met huidige en potentiële klanten. Het doel? Het onderhouden van (zakelijke) relaties, het verhogen van klanttevredenheid en het stimuleren van verkoop. CRM-systemen centraliseren klantgegevens, verkoopkansen, servicegeschiedenis en marketingacties, waardoor bedrijven beter geïnformeerde, klantgerichte beslissingen kunnen nemen.

CRM is breed en veelomvattend. Het wordt gebruikt door uiteenlopende organisaties, van commerciële bedrijven tot overheidsinstellingen. Of je nu online een bestelling plaatst of een afspraak maakt bij een ziekenhuis, je interacties worden beheerd via een CRM-systeem.

Deze systemen zijn cruciaal voor het optimaliseren van klantrelaties. Ze leveren waardevolle data op, waarmee processen efficiënter kunnen worden ingericht. Afhankelijk van de sector of bedrijfstak, worden verschillende systemen gebruikt. Zo heeft een ziekenhuis andere behoeften dan een webwinkel of een luchtvaartmaatschappij.

Meer weten over onze opleiding CRM professional? Geef je nu op voor de gratis infosessie en stel al je vragen.

Rollen binnen CRM

Als IT-professional in CRM kun je je specialiseren in verschillende gebieden:

  • Ontwerpen: Het creëren van functionele en gebruiksvriendelijke software, afgestemd op zowel klant- als medewerkersbehoeften.
  • Ontwikkelen: Het bouwen en implementeren van de ontworpen software, met aandacht voor functionaliteit, beveiliging en schaalbaarheid.
  • Uitvoering: Het kiezen, implementeren en beheren van een CRM-systeem binnen een organisatie, aangepast aan de wensen van beleidsmakers en gebruikers.

Werkgelegenheid in CRM

De vraag naar CRM-specialisten, zoals consultants en beheerders, is groot. Bijna elke organisatie, groot of klein, doet aan Customer Relationship Management en heeft behoefte aan deskundig personeel voor het beheer en de optimalisatie ervan. Dit biedt een breed scala aan carrièremogelijkheden in diverse sectoren.

Bij Techgrounds richten we ons voornamelijk op Salesforce, de marktleider. De vaardigheden die je met onze opleiding opdoet zijn ook toepasbaar op andere populaire CRM-systemen zoals Monday, Pipedrive, Tribe, Simplicate, Gripp, Silvasoft, Afas, SAP, Oracle, Microsoft Dynamics 365, Hubspot en NetHunt. Er zijn honderden CRM systemen. Op deze pagina kun je de verschillende CRM’s bekijken.

Jouw carrièremogelijkheden

Ben je geïnteresseerd in een carrière in CRM? Techgrounds biedt de training en ondersteuning die je nodig hebt om te starten als consultant of beheerder. Op deze pagina ontdek je meer over onze opleiding CRM professional.

Techgrounds heeft het curriculum vormgegeven in samenwerking met werkgevers die actief zoeken naar CRM-talent. Op deze manier sluit dat wat je leert volledig aan bij wat werkgevers zoeken. Techgrounds matcht deelnemers met onze werkgevers-partners. Ze betalen de opleiding als je toezegt na je opleiding bij hen in dienst te treden.

CRM werkgever-partner Jeroen Petit
Een van die werkgevers-partners is Fluïdo, waar momenteel 6 Techgrounders werken. Lees hier meer over Fluïdo en onze samenwerking