Werkgever Fluido heeft al 5 Techgrounders in dienst

8 november 2022

Een informele, vriendschappelijke bedrijfscultuur. Een piepjonge onderneming, die wordt gerund door optimisten met een maatschappelijke missie en een oprechte liefde voor diversiteit in al haar vormen. De Nederlandse tak van Fluido en Techgrounds hebben veel met elkaar gemeen. Beide zetten zich in voor omscholers naar IT en we werken samen om een optimaal curriculum vorm te geven. 

De humor en vrolijkheid stralen eraf bij Jeroen Petit, Countryleader Fluido BeNeLux & France. Jeroen houdt niet van hiërarchie en mede daarom werkt hij zo graag voor internationale reus Fluido. ”Fluido is een laagdrempelig bedrijf met een hele platte organisatie. Toevallig mag ik baasje spelen, maar ook ik heb geen kantoor. Niemand heeft een kantoor hier. Wij hebben hier één dame rondlopen met een HR functie. Verder zijn we allemaal mensen uit het veld, allemaal mensen die gewoon met klanten zitten en allemaal zijn we even belangrijk en nodig.”  

500 Fluidianen met meer dan 50 verschillende nationaliteiten vormen een hechte gemeenschap vanuit Espoo, Turku, Stockholm, Göteborg, Oslo, Kopenhagen, München, Banska Bystrica, Woerden, Londen en Dublin. Samen transformeren ze organisaties en verbeteren ze alle processen rondom sales, marketing en service. “Dat klinkt heel breed en dat is het ook. We optimaliseren het contact met klanten op ieder niveau. ”Dat betekent dus vanaf de allereerste keer dat de klant zich door middel van marketing bewust wordt van een organisatie met hun producten of diensten, tot de aftersales processen.

“Fluido helpt bedrijven om die processen te verbeteren, zowel qua efficiency als effectiviteit, zodat ze sneller gaan en goedkoper worden. Daar gebruiken wij de software van Salesforce voor.” 

Salesforce & CRM

Salesforce is een Amerikaanse softwareleverancier. Zij leveren een cloudgebaseerd softwarepakket voor CRM (customer relationship management). Twintig jaar geleden was CRM gewoon een rolodex, waarin werknemers van een bedrijf alle (handgeschreven) informatie over klanten konden opzoeken. Net zoals de telefoon een explosieve ontwikkeling heeft meegemaakt tot draagbaar mini-multimediacentrum, geldt dat ook voor CRM. De bijna grenzeloze veelzijdigheid van Salesforce is haar kracht, maar tegelijk is het daardoor lastig om kort samen te vatten en moeilijk uit te leggen aan mensen die niet met CRM werken. Jeroen geeft er zelfs colleges over bij verschillende universiteiten. 

“Tegenwoordig is de definitie van CRM zodanig opgerekt, dat je eigenlijk praat over alles wat aan de voorkant van een organisatie gebeurt. Alles wat klanten raakt op alle mogelijke manieren, is wat Salesforce ondersteunt met software. Eigenlijk gaat het zelfs nog verder, naar alle data generating entities. Klanten genereren veel data, maar machines ook.” Een lift kan bijvoorbeeld ook een onderwerp zijn in een CRM systeem. Als een lift vaker gebruikt wordt, heeft hij vaker onderhoud nodig. “Die lift produceert dan onder andere zijn onderhoudsintervallen, die door het CRM systeem direct bij een onderhoudsmonteur terechtkomen. Die onderhoudsmonteur moet naar de juiste klant toe met de juiste tekeningen en tijdens de juiste afspraak. Dat gehele proces kun je volledig automatiseren met Salesforce.” Veel meer dan alleen maar een verkoopondersteuningsysteem dus. Het is aan de Salesforce specialist om onder andere alle systemen te bouwen, aan te passen, te onderhouden én aan gebruikers uit te leggen, zodat bijvoorbeeld de liftmonteur en de sales- en marketingmensen het zo intuïtief mogelijk kunnen gebruiken. 

Consultants & developers

Fluido heeft behoefte aan consultants en developers. “Een developer werkt aan de technische kant van het platform. Dat is echt programmeren dus. Snappen hoe het platform technisch werkt en dat naar je hand zetten. Een consultant zit voor meer dan 50% aan de kant van de business processen richting de klant en het veranderingsmanagement. Je vraagt van gebruikers om met een ander systeem te gaan werken, dat anders functioneert en er anders uitziet. Dat moet uitgelegd worden aan de gebruikers en dat doen de consultants. Het werk van een consultant bestaat voor meer dan 50% uit klantinteractie. Het runnen van workshops, interviews doen, vooral veel gesprekken met mensen om zaken uit te leggen.” 

“Mensen die development leuk vinden zijn over het algemeen van een ander slag dan mensen die blij worden als consultant. Developers zijn meestal mensen die ergens in de hobbysfeer ook wel iets technisch gedaan hebben. Die interesseren zich voor techniek. Ze zijn wat meer fact driven. Aan de consultant-kant zie je mensen die over het algemeen iets communicatiever zijn. Ze kijken en luisteren graag naar mensen.” 

Techgroundstalenten

Techgrounds leidt omscholers en verborgen talent op tot Salesforce specialisten. Mensen die (meestal) geen enkele achtergrond hebben in IT, worden in 20 weken opgeleid om als junior bij onder andere Fluido aan de slag te kunnen. Fluido betaalt zelfs de opleiding, wat best een gok lijkt met werknemers die tijdens het sollicitatiegesprek vrijwel niets weten over de gespecialiseerde IT-baan die ze slechts 5 maanden later gaan vervullen.   

De kandidaten worden door Techgrounds eerst zorgvuldig beoordeeld op geschiktheid. “Daar hebben we naar gekeken en we waren echt wel van onder de indruk van de heel stevig assessments. Vervolgens interviewen wij de kandidaten voordat ze aan de training beginnen. Wij doen het met speeddate sessies. De aspirant-deelnemers gaan echt een carrousel door, dus ze spreken 7 verschillende personen. Voor ons goed om 7 verschillende invalshoeken te krijgen en voor de kandidaten natuurlijk ook goed, want die spreken zeven toekomstige collega’s over hun ervaringen. Je moet kiezen voor elkaar, dus niet alleen wij kiezen, maar de kandidaat moet Fluido ook een leuke club vinden. Als ze de opleiding met goed gevolg afleggen, zijn ze welkom. Dat is wel echt een voorwaarde natuurlijk.”

 Tijdens de opleiding blijft Fluido de deelnemers volgen. “We doen eigenlijk vanaf dag één net alsof de deelnemer gewoon in dienst is bij Fluido. Ze komen een dag in de week naar kantoor. Ze volgen de opleiding dan gewoon online en kunnen de Fluido-vibe al een beetje ervaren. Ze maken kennis met de seniors en als ze ergens niet uitkomen of vragen hebben, kunnen ze die aan hun collega’s, die naast hen zitten, vragen. Dat heeft twee voordelen: Enerzijds halen wij de mensen op die manier langzaam naar binnen, zodat ze geen koude start hebben als ze na 5 maanden afstuderen. Anderzijds krijgen wij wel een heel goed gevoel wat voor vlees we In de kuip hebben.” 

Fluidianen werven

De meeste bedrijven eisen diploma’s en relevante werkervaring. Jeroen en Fluido hebben er om drie redenen voor gekozen anders naar talent te kijken. “Enerzijds gewoon maatschappelijke betrokkenheid. Ik vind dat mensen een kans moeten krijgen. Anderzijds hebben we ook gewoon mensen nodig. Er is een tekort aan Salesforce consultants, dus we moeten creatief zijn om op de een of andere manier mensen naar ons vakgebied toe te trekken. Tot slot, wij houden van diversiteit. Fluido is geen bedrijf waar mensen door een malletje geperst moeten worden en allemaal hetzelfde moeten zijn. Techgrounds is een geweldige manier om mensen met hele verschillende achtergronden binnen te krijgen. Wij hebben iemand die DJ was, iemand die in de gehandicaptenzorg gezeten, een heeft een achtergrond in hotels en een andere is marketingmanager geweest. Dat vind ik gewoon supergaaf.” 

Naast de Techgroundsdeelnemers, hanteert Fluido uiteraard nog andere wervingsmethoden.

Als we mensen uit de markt halen, hebben we over het algemeen iets van 3 gesprekken. 

Dat zijn mensen met Salesforce ervaring, dus dan toetsen we dat met een case, zodat we weten wat hun niveau van Salesforce is. En dan volgt er een aanbieding,” 

“Bij Techgrounders kijken we niet naar de Salesforce kennis, want die is gewoon nul. We kijken dan veel meer naar de persoonlijkheid, de stijl, de motivatie en voorzichtig kijken we ook al of ze meer een technische achtergrond of een wat meer business georiënteerde achtergrond hebben. Dan kunnen we inschatten of ze een developer of een consultant worden. Maar heel vaak stellen we ons gewoon uiteindelijk gewoon de vraag: ‘Zien wij deze persoon bij ons aan tafel zitten gedurende lunch? Is dat leuk? Gaat dat klikken met de rest van het team? En gaat die persoon het ook gewoon leuk vinden bij ons?’ De lat ligt hoog. Er wordt hard gewerkt bij ons. Er wordt veel van je verwacht. Een hele hoge schakelsnelheid onder andere. Gaat deze persoon dat redden? Als de antwoorden “ja” zijn en we dat wel zien gebeuren. Let’s try!”

Schriftelijke cursus Piloot

Tijdens de vijf maanden durende Salesforce opleiding van Techgrounds leren de deelnemers enorm veel. Een Salesforce expert ben je dan nog lang niet. “Ze merken ontegenzeggelijk dat ze een beginner zijn, omdat ze heel weinig ervaring hebben. Ze hebben gewoon hooguit net een schriftelijke cursus piloot gedaan. Bij ons leren ze vliegen. Er is geen pikorde, Het is niet zo dat ze achteraan moeten zitten omdat ze junior zijn. We nemen ze gewoon mee naar de klant en mee naar projecten en ze doen gewoon gelijkwaardig mee. Je leert door te doen.”

Fluidianen hebben allemaal een liefde voor problemen en puzzels oplossen, met de broodnodige pragmatiek en een no bullshit houding. “Geen megalomane haantjes die een klant helemaal verblinden. We zoeken liever met een kleine team naar het probleem en de oplossing en zorgen ervoor dat het gaat werken. Wij zetten dus ook geen grote teams neer bij een organisatie. We willen de beste zijn, niet de grootste. Groei is voor ons geen oplossing, Maar we willen gewoon kneiter goed zijn in het vakgebied en zo willen we bekend staan in de markt.” 

De meerwaarde van Techgrounds

Het geven van een Salesforce opleiding kan iedereen. De meeste trainingen zijn voor iedereen vrij beschikbaar via het Trailhead programma (op de website van Salesforce, red.). Iedereen kan een ruimte boeken en Salesforce trainingen geven. Het is een prima verdienmodel en daarom zijn er zoveel Salesforce opleidingen. “Iedereen probeert gewoon een graantje mee te pikken van die markt. Vrijwel al die opleidingen pakken alleen het stukje Salesforce. Techgrounds pakt dat anders aan, die geven veel meer, daar zit ook een stuk consultatievaardigheden bij, ze leren scrum, ze zijn bezig met cases, dus er zit veel meer hands on experience in en ze halen echt certificaten en niet alleen de badges.” 

Fluido helpt Techgrounds met het curriculum ontwikkelen. “We kunnen ons alleen als consument opstellen. Wij vinden het gewoon leuk om te participeren in Techgrounds. Van zo’n initiatief worden we allemaal beter. We hebben echt naast elkaar gezeten en een inventaris gemaakt van wat werknemers nodig hebben. Waar zitten we op te wachten en wat is eigenlijk overbodig. Hoe kun je andere keuzes gaan maken zodat je een nog beter profiel gaat afleveren?” 

De kandidaten

“Het resultaat van de samenwerking tussen Fluido en Techgrounds, is dat wij echt gewoon heel erg happy zijn met de mensen die zijn binnengekomen. Ze maken tijdens de opleiding gewoon tussen de 50 en de 60 uur studietijd per week. Doe dat maar even 5 maanden. Als je dat doorstaat, chapeau! Die hebben doorzettingsvermogen en motivatie.” De deelnemers zijn junior op het gebied van Salesforce kennis, maar ervaren in andere achtergronden. “Plus natuurlijk een stuk volwassener dan de gemiddelde van universiteit of HBO afkomende medewerker. Je ziet dat in de opstart. Het eerste project vinden en uitvoeren lastig. Daarna gaat je carrière rollen. Je ziet die mensen uiteindelijk gewoon versneld een leercurve doormaken, door de andere achtergrond die ze hebben.”

“Hoe ze dat doen? Openstaan voor alles. Dus heel simpel, spring gewoon in het diepe. Er komt een kans voorbij en ook al lijkt hij niet perfect. Zeker in die fase mag je best wel een opportunistische houding hebben. Van daaruit begint je carrière meestal wel te rollen en op een gegeven moment ga je bijstellen en ga je keuzes maken in je carrière. Dus draai gewoon zo snel mogelijk mee in een project. Dat is waar je de kilometers gaat maken en de vlieguren gaat maken en de kans krijgt om jezelf te bewijzen en te laten zien wie je bent en wat je kunt.” 

Fluido friend

Vanaf het eerste moment dat nieuwe werknemers bij Fluido starten, krijgen ze een Fluido friend, een buddy die er voor je is bij vragen, onzekerheden, problemen of als er iets te vieren valt. Onder het motto “Friends don’t let friends down.” “Dat is onze bedrijfscultuur. Het voelt ook alsof je niet alleen collega’s bent, maar dat het ook gewoon je vrienden zijn. Vooral elkaar helpen. Als je een vraag stelt in de organisatie, krijg je ook antwoord in plaats van dat mensen zich gaan verstoppen. Of kaarten tegen de borst houden. Fluido is een transparante, open organisatie. 

De manier van carrière maken is hier ook heel anders. We hebben geen piramide en je moet jezelf niet naar boven vechten. Als je goed bent, krijg je er salaris bij, krijg je meer verantwoordelijkheden. We hebben een extreem platte organisatie, dus het is niet zo dat de junioren zitten te kijken naar boven naar mij en denken: Over 8 jaar moet ik die stoel hebben.” 

Ondernemen in coronatijd

Het klinkt allemaal zo warm en hartelijk en volgens Jeroen is het ook echt een happy Fluido family waarin iedereen elkaar kent. “Op donderdag hebben we onze kantoordag. Dan is Iedereen op kantoor. We doen ’s middags om 4 uur onze stand up meeting plus iets leuks, variërend van gastsprekers tot een proeverij of de maandelijkse cijfers. We proberen er altijd wat gezelligs van te maken.” Fluido Nederland is anderhalf jaar geleden in Woerden begonnen in de coronatijd. “We hebben toen vrij snel een team moeten opbouwen. Ik dacht: we gaan dat team nooit bij elkaar kunnen houden als het alleen maar virtueel is. We moesten ook iets samen doen, anders ben je geen bedrijf, geen team aan het bouwen. We werken veel en we werken hard, maar het moet wel leuk zijn, ook samen. Dat is ook de Fluido way of working, maar dat is niet iets wat een soort van vooropgezet plan is of wat nou per se hier als de 5 regels op de muur geschreven staat. Het is meer mijn mentaliteit en ook van de mensen die we vervolgens hebben aangenomen. Zo ga je gewoon met elkaar om.”

Een manager met een missie

Jeroen is zelf 11 jaar geleden begonnen met werken bij Salesforce. Waar hij wereldwijd verantwoordelijk was voor het Philips account. “Dat was wel de consulting kant, niet vanuit de sales kant. Ik was namens Salesforce de adviseur richting de klant, maar ook richting de implementatiepartners, de consultant partijen. Ik kwam vanuit andere IT-consulting bedrijven en ik vond die Salesforce wereld wel zo leuk. Daar zit zo’n goeie positieve vibe in. Dat hangt rond Salesforce als softwareleverancier en rond het hele ecosysteem. Het is zo wezenlijk anders dan bij de grote andere partijen SP, Oracle en Microsoft. Dat is gewoon echt heel knap, hoe Salesforce dat heeft gecreëerd en in stand houdt. Ze hebben een cultuur gecreëerd en die is wel heel bijzonder.” 

“Mijn taak is mensen zoveel mogelijk helpen met hun eigen ding doen. Ik probeer mensen maximaal uit te dagen, zodat ze zelf hun eigen weg gaan vinden. Ik heb bij een heleboel bedrijven gewerkt waar het anders werkt, waar ik ook gewoon mijn littekens heb opgelopen. Hier kan ik mijn eigen ding doen, gebaseerd op 35 jaar ervaring. Ik heb gezien wat werkt en dan stop je daar je eigen filosofietjes en geloofjes in. Ik sta iedere dag weer verwonderd te kijken, want het werkt en op deze manier is werken echt heel leuk.” 

“Ik word ongelooflijk chagrijnig en somber als ik als een soort van micromanager overal bovenop moet gaan zitten. Andere mensen moet gaan vertellen wat ze moeten doen. Natuurlijk gebeurt dat wel eens. Ik bedoel, we moeten er ook geen utopische wereld van maken. Maar we wij zijn geen strak geleid corporate bedrijf. Wij zijn een bedrijf met allemaal hoogopgeleide zeer slimme professionals. Wie ben ik om die mensen te gaan vertellen wat ze moeten doen?” 

Voor wie is Salesforce en Fluido een geschikte carrièreoptie?

“Je moet wel geïnteresseerd zijn in hoe bedrijven en mensen werken en samenwerken in verband met klanten. Het is altijd met klanteninteractie. Je moet het leuk vinden om proberen uit te vogelen wat er gebeurt in een bedrijf. Hoe zit het nou? Waarom werkt afdeling A niet samen met de afdeling B? Waarom kan deze meneer of mevrouw In het callcenter niet zien hoeveel veel telefoonabonnementen ik op mijn naam of op mijn huisadres heb. Waarom kan hij of zij mij niet helpen met mijn klacht of wat dan ook? 

Als je het leuk vindt om dat soort dingen te verbeteren, kan Salesforce iets voor jou zijn.” 

Tips van Jeroen

 “Als je omscholing overweegt naar dit werkveld of een soortgelijk werkveld, dan vind ik Techgrounds echt een prachtig programma. Het staat gewoon als een huis en het is zoveel meer dan alleen maar even een Salesforce traininkje. Techgrounds bereid je echt voor op een ander beroep. Het is echt wel even wat meer dan alleen maar een softwarepakketje. Die assesment om aan de opleiding te mogen beginnen is echt heel pittig, met als bijkomend voordeel dat ze iedere keer een hyper gemotiveerde groep hebben. Als je kijkt hoe die groep met elkaar omgaat! Ik ben ook bij de laatste diploma uitreiking geweest, een week of 7 geleden. Als je de vibe ziet in die groep. Dat zijn friends for life, echt super gaaf.” 

“Kijk eerst of Salesforce echt iets voor jou is. Als je het nog niet weet, doe dan even dat Pathways programma en als je voor Salesforce kiest, spring er dan zo open mogelijk in.” 

“Leer alles van iedereen om je heen, want iedereen heeft een verhaal.”

“Doe vervolgens een project. Dan is het gewoon de optelsom van je voorgaande carrière of voorgaande ervaringen, plus Techgrounds plus wat je aan ervaring gaat opdoen in het Salesforce ecosysteem bij Fluido.” 

“Ja, dat is nagenoeg gegarandeerd succesvol. Het gaat in ieder geval leuk worden en je gaat goed verdienen, maar het gaat vooral supergaaf worden.” 

Meer
artikelen

Het is gelukt!

Je hebt je succesvol aangemeld voor onze nieuwsbrief.