Werkgever Fluido vertelt meer over CRM en Salesforce

8 november 2022

Een informele, vriendschappelijke bedrijfscultuur. Een piepjonge onderneming, die wordt gerund door optimisten met een maatschappelijke missie en een oprechte liefde voor diversiteit in al haar vormen. De Nederlandse tak van Fluido en Techgrounds hebben veel met elkaar gemeen. Beide zetten zich in voor omscholers naar IT. Werkgever Fluido heeft 5 techgrounders

De humor en vrolijkheid stralen eraf bij Jeroen Petit, Countryleader Fluido BeNeLux & France. Jeroen houdt niet van hiërarchie en mede daarom werkt hij zo graag voor internationale reus Fluido. ”Fluido is een laagdrempelig bedrijf met een hele platte organisatie. Toevallig mag ik baasje spelen, maar ook ik heb geen kantoor. Niemand heeft een kantoor hier. Wij hebben hier één dame rondlopen met een HR functie. Verder zijn we allemaal mensen uit het veld, allemaal mensen die gewoon met klanten zitten en allemaal zijn we even belangrijk en nodig.”  

500 Fluidianen met meer dan 50 verschillende nationaliteiten vormen een hechte gemeenschap vanuit Espoo, Turku, Stockholm, Göteborg, Oslo, Kopenhagen, München, Banska Bystrica, Woerden, Londen en Dublin. Samen transformeren ze organisaties en verbeteren ze alle processen rondom sales, marketing en service. “Dat klinkt heel breed en dat is het ook. We optimaliseren het contact met klanten op ieder niveau. ”Dat betekent dus vanaf de allereerste keer dat de klant zich door middel van marketing bewust wordt van een organisatie met hun producten of diensten, tot de aftersales processen.

“Fluido helpt bedrijven om die processen te verbeteren, zowel qua efficiency als effectiviteit, zodat ze sneller gaan en goedkoper worden. Daar gebruiken wij de software van Salesforce voor.” 

Salesforce & CRM

Salesforce is een Amerikaanse softwareleverancier. Zij leveren een cloudgebaseerd softwarepakket voor CRM (customer relationship management). Twintig jaar geleden was CRM gewoon een rolodex, waarin werknemers van een bedrijf alle (handgeschreven) informatie over klanten konden opzoeken. Net zoals de telefoon een explosieve ontwikkeling heeft meegemaakt tot draagbaar mini-multimediacentrum, geldt dat ook voor CRM. De bijna grenzeloze veelzijdigheid van Salesforce is haar kracht, maar tegelijk is het daardoor lastig om kort samen te vatten en moeilijk uit te leggen aan mensen die niet met CRM werken. Jeroen geeft er zelfs colleges over bij verschillende universiteiten. 

“Tegenwoordig is de definitie van CRM zodanig opgerekt, dat je eigenlijk praat over alles wat aan de voorkant van een organisatie gebeurt. Alles wat klanten raakt op alle mogelijke manieren, is wat Salesforce ondersteunt met software. Eigenlijk gaat het zelfs nog verder, naar alle data generating entities. Klanten genereren veel data, maar machines ook.

” Een lift kan bijvoorbeeld ook een onderwerp zijn in een CRM systeem. Als een lift vaker gebruikt wordt, heeft hij vaker onderhoud nodig. “Die lift produceert dan onder andere zijn onderhoudsintervallen, die door het CRM systeem direct bij een onderhoudsmonteur terechtkomen. Die onderhoudsmonteur moet naar de juiste klant toe met de juiste tekeningen en tijdens de juiste afspraak. Dat gehele proces kun je volledig automatiseren met Salesforce.” Veel meer dan alleen maar een verkoopondersteuningsysteem dus. Het is aan de Salesforce specialist om onder andere alle systemen te bouwen, aan te passen, te onderhouden én aan gebruikers uit te leggen, zodat bijvoorbeeld de liftmonteur en de sales- en marketingmensen het zo intuïtief mogelijk kunnen gebruiken. 

Consultants & developers

Fluido heeft behoefte aan consultants en developers. “Een developer werkt aan de technische kant van het platform. Dat is echt programmeren dus. Snappen hoe het platform technisch werkt en dat naar je hand zetten. Een consultant zit voor meer dan 50% aan de kant van de business processen richting de klant en het veranderingsmanagement. Je vraagt van gebruikers om met een ander systeem te gaan werken, dat anders functioneert en er anders uitziet. Dat moet uitgelegd worden aan de gebruikers en dat doen de consultants. Het werk van een consultant bestaat voor meer dan 50% uit klantinteractie. Het runnen van workshops, interviews doen, vooral veel gesprekken met mensen om zaken uit te leggen.” 

“Mensen die development leuk vinden zijn over het algemeen van een ander slag dan mensen die blij worden als consultant. Developers zijn meestal mensen die ergens in de hobbysfeer ook wel iets technisch gedaan hebben. Die interesseren zich voor techniek. Ze zijn wat meer fact driven. Aan de consultant-kant zie je mensen die over het algemeen iets communicatiever zijn. Ze kijken en luisteren graag naar mensen.” 

Fluidianen werven

De meeste bedrijven eisen diploma’s en relevante werkervaring. Jeroen en Fluido hebben er om drie redenen voor gekozen anders naar talent te kijken. “Enerzijds gewoon maatschappelijke betrokkenheid. Ik vind dat mensen een kans moeten krijgen. Anderzijds hebben we ook gewoon mensen nodig. Er is een tekort aan Salesforce consultants, dus we moeten creatief zijn om op de een of andere manier mensen naar ons vakgebied toe te trekken. Tot slot, wij houden van diversiteit. Fluido is geen bedrijf waar mensen door een malletje geperst moeten worden en allemaal hetzelfde moeten zijn. Dankzij hebben we mensen met hele verschillende achtergronden binnen gekregen. Wij hebben iemand die DJ was, iemand die in de gehandicaptenzorg gezeten, een heeft een achtergrond in hotels en een andere is marketingmanager geweest. Dat vind ik gewoon supergaaf.” 

Als we mensen uit de markt halen, hebben we over het algemeen iets van 3 gesprekken. Dat zijn mensen met Salesforce ervaring, dus dan toetsen we dat met een case, zodat we weten wat hun niveau van Salesforce is. En dan volgt er een aanbieding,” 

Er is geen pikorde bij FLuido, Het is niet zo dat ze achteraan moeten zitten omdat ze junior zijn. We nemen ze gewoon mee naar de klant en mee naar projecten en ze doen gewoon gelijkwaardig mee. Je leert door te doen.”

Fluidianen hebben allemaal een liefde voor problemen en puzzels oplossen, met de broodnodige pragmatiek en een no bullshit houding. “Geen megalomane haantjes die een klant helemaal verblinden. We zoeken liever met een kleine team naar het probleem en de oplossing en zorgen ervoor dat het gaat werken. Wij zetten dus ook geen grote teams neer bij een organisatie. We willen de beste zijn, niet de grootste. Groei is voor ons geen oplossing, Maar we willen gewoon kneiter goed zijn in het vakgebied en zo willen we bekend staan in de markt.” 

De kandidaten

“Het resultaat van de samenwerking tussen Fluido en Techgrounds, is dat wij echt gewoon heel erg happy zijn met de mensen die zijn binnengekomen. De deelnemers zijn junior op het gebied van Salesforce kennis, maar ervaren in andere achtergronden. “Plus natuurlijk een stuk volwassener dan de gemiddelde van universiteit of HBO afkomende medewerker. Je ziet dat in de opstart. Het eerste project vinden en uitvoeren lastig. Daarna gaat je carrière rollen. Je ziet die mensen uiteindelijk gewoon versneld een leercurve doormaken, door de andere achtergrond die ze hebben.”

“Hoe ze dat doen? Openstaan voor alles. Dus heel simpel, spring gewoon in het diepe. Er komt een kans voorbij en ook al lijkt hij niet perfect. Zeker in die fase mag je best wel een opportunistische houding hebben. Van daaruit begint je carrière meestal wel te rollen en op een gegeven moment ga je bijstellen en ga je keuzes maken in je carrière. Dus draai gewoon zo snel mogelijk mee in een project. Dat is waar je de kilometers gaat maken en de vlieguren gaat maken en de kans krijgt om jezelf te bewijzen en te laten zien wie je bent en wat je kunt.” 

Fluido friend

Vanaf het eerste moment dat nieuwe werknemers bij Fluido starten, krijgen ze een Fluido friend, een buddy die er voor je is bij vragen, onzekerheden, problemen of als er iets te vieren valt. Onder het motto “Friends don’t let friends down.” “Dat is onze bedrijfscultuur. Het voelt ook alsof je niet alleen collega’s bent, maar dat het ook gewoon je vrienden zijn. Vooral elkaar helpen. Als je een vraag stelt in de organisatie, krijg je ook antwoord in plaats van dat mensen zich gaan verstoppen. Of kaarten tegen de borst houden. Fluido is een transparante, open organisatie. 

De manier van carrière maken is hier ook heel anders. We hebben geen piramide en je moet jezelf niet naar boven vechten. Als je goed bent, krijg je er salaris bij, krijg je meer verantwoordelijkheden. We hebben een extreem platte organisatie, dus het is niet zo dat de junioren zitten te kijken naar boven naar mij en denken: Over 8 jaar moet ik die stoel hebben.” 

Ondernemen in coronatijd

Het klinkt allemaal zo warm en hartelijk en volgens Jeroen is het ook echt een happy Fluido family waarin iedereen elkaar kent. “Op donderdag hebben we onze kantoordag. Dan is Iedereen op kantoor. We doen ’s middags om 4 uur onze stand up meeting plus iets leuks, variërend van gastsprekers tot een proeverij of de maandelijkse cijfers. We proberen er altijd wat gezelligs van te maken.” Fluido Nederland is anderhalf jaar geleden in Woerden begonnen in de coronatijd. “We hebben toen vrij snel een team moeten opbouwen. Ik dacht: we gaan dat team nooit bij elkaar kunnen houden als het alleen maar virtueel is.

We moesten ook iets samen doen, anders ben je geen bedrijf, geen team aan het bouwen. We werken veel en we werken hard, maar het moet wel leuk zijn, ook samen. Dat is ook de Fluido way of working, maar dat is niet iets wat een soort van vooropgezet plan is of wat nou per se hier als de 5 regels op de muur geschreven staat. Het is meer mijn mentaliteit en ook van de mensen die we vervolgens hebben aangenomen. Zo ga je gewoon met elkaar om.”

Een manager met een missie

Jeroen is zelf 11 jaar geleden begonnen met werken bij Salesforce. Waar hij wereldwijd verantwoordelijk was voor het Philips account. “Dat was wel de consulting kant, niet vanuit de sales kant. Ik was namens Salesforce de adviseur richting de klant, maar ook richting de implementatiepartners, de consultant partijen. Ik kwam vanuit andere IT-consulting bedrijven en ik vond die Salesforce wereld wel zo leuk. Daar zit zo’n goeie positieve vibe in. Dat hangt rond Salesforce als softwareleverancier en rond het hele ecosysteem. Het is zo wezenlijk anders dan bij de grote andere partijen SP, Oracle en Microsoft. Dat is gewoon echt heel knap, hoe Salesforce dat heeft gecreëerd en in stand houdt. Ze hebben een cultuur gecreëerd en die is wel heel bijzonder.” 

“Mijn taak is mensen zoveel mogelijk helpen met hun eigen ding doen. Ik probeer mensen maximaal uit te dagen, zodat ze zelf hun eigen weg gaan vinden. Ik heb bij een heleboel bedrijven gewerkt waar het anders werkt, waar ik ook gewoon mijn littekens heb opgelopen. Hier kan ik mijn eigen ding doen, gebaseerd op 35 jaar ervaring. Ik heb gezien wat werkt en dan stop je daar je eigen filosofietjes en geloofjes in. Iedere dag sta ik weer verwonderd te kijken, want het werkt en op deze manier is werken echt heel leuk.” 

“Ik word ongelooflijk chagrijnig en somber als ik als een soort van micromanager overal bovenop moet gaan zitten. Andere mensen moet gaan vertellen wat ze moeten doen. Natuurlijk gebeurt dat wel eens. Ik bedoel, we moeten er ook geen utopische wereld van maken. Maar we wij zijn geen strak geleid corporate bedrijf. Wij zijn een bedrijf met allemaal hoogopgeleide zeer slimme professionals. Wie ben ik om die mensen te gaan vertellen wat ze moeten doen?” 

Voor wie is Salesforce en Fluido een geschikte carrièreoptie?

“Je moet wel geïnteresseerd zijn in hoe bedrijven en mensen werken en samenwerken in verband met klanten. Het is altijd met klanteninteractie. Je moet het leuk vinden om proberen uit te vogelen wat er gebeurt in een bedrijf. Hoe zit het nou? Wat is er aan de hand dat afdeling A niet samenwerkt met afdeling B? Waarom kan deze meneer of mevrouw In het callcenter niet zien hoeveel veel telefoonabonnementen ik op mijn naam of op mijn huisadres heb. Waarom kan hij of zij mij niet helpen met mijn klacht of wat dan ook? 

Als je het leuk vindt om dat soort dingen te verbeteren, kan Salesforce iets voor jou zijn.” 

Tips van Jeroen

✔️“Kijk eerst of Salesforce echt iets voor jou is. Als je het nog niet weet, doe dan even dat Pathways programma en als je voor Salesforce kiest, spring er dan zo open mogelijk in.” 

✔️“Leer alles van iedereen om je heen, want iedereen heeft een verhaal.”

✔️“Doe vervolgens een project. Dan is het gewoon de optelsom van je voorgaande carrière of voorgaande ervaringen, plus Techgrounds plus wat je aan ervaring gaat opdoen in het Salesforce ecosysteem bij Fluido.” 

✔️“Ja, dat is nagenoeg gegarandeerd succesvol. Het gaat in ieder geval leuk worden en je gaat goed verdienen, maar het gaat vooral supergaaf worden.”

Lees ook onze blog over waarom oriëntatie zo belangrijk is voor je een opleider kiest, bekijk onze andere blog posts voor meer inzichten in de wereld van IT-heropleidingen, of abonneer je op onze nieuwsbrief via deze link.

Bedankt voor het lezen! Vergeet ons niet te volgen op Instagram, LinkedIn en Facebook (en onze andere blogposts te lezen) als je de inhoud van deze post leuk vond. 

Key takeaways

  • Gedeelde Missie: Fluido en Techgrounds hebben een gemeenschappelijke focus op maatschappelijke betrokkenheid en diversiteit in IT-omscholing.
  • Diversiteit en Cultuur: Fluido heeft een informele, platte bedrijfscultuur en is zeer divers met meer dan 50 nationaliteiten.
  • Samenwerking in Curriculumontwikkeling: Fluido werkt samen met Techgrounds om een opleidingscurriculum te ontwikkelen dat naadloos aansluit bij de werkzaamheden na de opleiding.
  • Selectieproces: Fluido richt zich op persoonlijkheid en motivatie, in plaats van enkel technische kennis, bij het werven van talent.
  • Praktijkervaring: De opleiding omvat zowel praktische ervaring als soft skills, belangrijk voor een succesvolle IT-carrière.

Meer
Artikelen